fredag 3 augusti 2007

Skum kombination av Kasparov

Som turneringschef för Politiken Cup lade Lars Bech Hansen ner mycken möda på att ordna ett toppevenemang. Och visst blev det en lyckad tillställning. Efter den urladdningen väntade semester för Lars och hans familj. Och vad gör han då? Jo, sätter sig på färjan till Bornholm och ställer upp i Baltic Sea Cup. Han spelar schack. Den mannen kan uppenbarligen inte få nog av det goda.

När jag snackade med Lars om hur det skulle gå för honom på Bornholm, svarade han med ett litet skämt: ”I första ronden får jag förmodligen möta en stormästare, och eftersom han vill ha en förmånlig inbjudan till Politiken Cup nästa år så bjuder han remi.”

Jag vet inte om ryske stormästaren Boris Savtjenko har några planer på att ställa upp i Helsingör nästa sommar, men jag vet att han är med i Rönne och att han lottades mot Lars Bech Hansen i första ronden. Jag vet också att Lars började med en nolla.

Lyckades jag missleda någon med rubriken? Det var Sergej Kasparov som kombinerade på Bornholm i sjätte ronden:

Sergej Kasparov – Martin Bækgaard


Vit drar

28.Txd6!? Txd6 29.Txd6 Dxd6 30.Sf5
Det skulle väl vara kombinationens poäng. Det går åtminstone inte att slå springaren.
30…Dd1+?
Damen får inte släppa uppsikten över fältet b4. Varför framgår snart. Han borde ha spelat 30…Db6 och efter exempelvis 31.Sh6+ Kf8 32.Sg4 h5 är det svårt att se någon knorr på kombinationen. Vits dam skulle vilja ta ett jättekliv till h6, för omvägen via g5 är alltför långsam, t.ex. 33.Dg5 Te6 34.Dh6+ Ke8 och kungen smiter.
31.Kh2 Dd5
På 31…h5 följer 32.Dg5 och svart är försvarslös.
32.Sh6+ Kf8 33.Db4+ uppg.

Efter sex ronder av nio ronder är det en stormästarkvartett i täten på fem poäng: Igor Khenkin, Tyskland, Vadim Malakhatko, Belgien, Boris Savtjenko, Ryssland och Eduardas Rozentalis, Litauen. Jonny Hector ligger en halv poäng efter täten, Tiger Hillarp Persson ytterligare en halva efter.