måndag 27 augusti 2007

Weekend i Amsterdam

Hastigt och lustigt hamnade jag i Amsterdam i helgen. Calle Erlandsson och Per Skjoldager skulle besöka Jurgen Stigter, och det fanns plats i baksätet vid sidan om banankartonger knökfulla med schackböcker. Tre passionerade storsamlare skulle träffas och komplettera varandras samlingar.

Därigenom fick jag chansen att besöka min gamle vän Yasser Seirawan, som bor i Amsterdam sedan många år tillbaka tillsammans med sin holländska hustru Yvette. Dessutom pågick matchen mellan unga och veteraner på Grand Hotel Krasnapolsky. Yasser coachade Daniel Stellwagen. Det finns alltid goda anledningar att besöka Amsterdam.

Vi blev inlogerade i Stigters hem, ett fyravåningshus inte långt från van Gogh-museet. Det var som att flytta in i ett stort bibliotek. Mängden och kvalitén på Stigters samling är fullständigt överväldigande. Den lär bara överträffas av Lothar Schmids samling. Här finns till exempel originalutgåvor av klassiska verk och hundra år gamla manuskript, Laskers anteckningsböcker och handskrivna brev, det guldfärgade cigarettetui som Aljechin gav sin sekundant Eliskases efter att ha återtagit VM-titeln 1937, för att nu lyfta fram några få objekt ur guldgruvan.

Jag nämnde våra problem med Troitskijstudien för Jurgen. Fram kom kartonger med olika upplagor av ”Lehrbuch des Schachspiels”. Det visade sig att i det tyska originalet och översättningen till exempelvis ryska och holländska finns bonden på h2. I de engelskspråkiga upplagorna har den däremot fallit bort. Lasker upptäckte det uppenbarligen inte och detsamma gäller alla de förlag som har hanterat den engelska översättningen. En märklig lapsus, kan man tycka. I en av böckerna hittade jag uppgiften var studien först publicerades, och jag kunde få det bekräftat genom att kolla tidskriften i fråga: Deutsche Schachzeitung nr 6/1908 (juni). Jodå, bonden står på h2. Och där framgår också att Aleksej Troitskij (1866-1942) vid den tidpunkten bodde i Vilna (Vilnius). Troitskij är en av de stora inom strudiekonsten. Han dog av svält under belägringen av Leningrad.

Förhoppningsvis kan den för mig nyupptäckta guldgruvan ge ett bättre underlag för de schackhistoriska artiklarna i Tidskrift för Schack framöver. Budskap: prenumerera på TfS!