lördag 15 september 2007

Installation på Vetlanda Museum

I dag är det vernissage på Vetlanda Museum. Det är Malmökonstnären Aron Fleming som på plats presenterar en installation: ”Kompetensutveckling för levande grodor”. Han presenterar projektet på sin hemsida:
”Arons skola för grodor är ett projekt för en bättre värld, en värld där människor och djur lever sida vid sida. Jag tror att detta kan uppnås genom att vi människor delar med av oss av vår kunskap till djuren. Den kunskap vi har samlat på oss genom årtusendena skall delas med alla andra arter på jorden, på så sätt får vi en mer jämlik värld.

Därför utbildar jag grodor. Hos mig får vilda grodor del av det mänskliga vetandet. När deras utbildning är avslutad får de återvända hem för att sprida kunskapen till sina artfränder. Min förhoppning är att detta leder till att de kan anpassa sin livsstil så att de har en större chans att överleva i en alltmer hotande omgivning.

Detta kanske verkar vara en vansinnig idé, men faktum är att detta är ingen nyhet i djurvärlden. Begreppet kulturföljare används för att beskriva djur som har anpassat och utvecklat sina beteendemönster för att kunna leva och frodas i människans omedelbara närhet. Många av dessa arter som råttor, möss, duvor och kackerlackor anses av oss vara ohyra, men det kanske är dags för oss att inse att denna utveckling är nödvändig om vi vill ha en rik flora och fauna på vår jord.”
Mitt bidrag till detta lovvärda projekt är att tala in kommentarer till partiet Afek-Hector, nyligen spelat i en öppen turnering i Nürnberg. Jag har haft partiet i min veckokrönika i Sydsvenskan, men du kan också finna det på www.schack.se (9 september).

Vi är några stycken som delar en arbetslägenhet i Malmö och Aron är en av dem. Vid det här laget har jag vant mig vid att ibland hitta hans studenter i vårt gemensamma kylskåp. Det är tydligen en miljö som grodorna klarar av periodvis i sin späda ungdom.

På grodornas schema står bland annat kvantfysik och filosofi. Jag har kanske på felaktiga grunder utgått från att grodorna behärskar schackets grundregler, men visst har jag haft mina tvivel. Om det är någon schackintresserad Vetlandabo som läser det här så har jag ett förslag. I utställningslokalen finns en mikrofon och inspelningsmöjlighet. Tala gärna in schackets grundregler. Besökarnas inspelade kunskap spelas sedan upp regelbundet för studenterna, vars utbildning sträcker sig över två intensiva veckor. Utställningen pågår 15-30 september. Det är fri entré under vernissagedagen.