fredag 12 oktober 2007

Blodad tand

Här berättade jag om min dotter Lisas debut i boxningsringen. Hon vann sin grupp i Öresundscupen. Medaljen skänkte hon till sin morfar. När jag har berättat för mina vänner att Lisa ska upp igen i ringen den här helgen så har mer än en av dem fällt kommentaren: ”Hon har tydligen fått blodad tand.” Med ett leende. Men jag har svårt att uppskatta ordvitsen. Varför satte jag inte ”Capablancas lärobok i schack” i händerna på henne när hon var fyra?

Jo, det är dessvärre dags igen. Nu handlar det om en internationell boxningstävling i danska Hilleröd, HSK Box Cup. Enligt arrangörerna är det Nordeuropas ”største amatør bokseturnering”. Det låter skräckfyllt i mina öron.

När Lisa kom hem till mig häromdan och levererade en månadsranson av världens godaste müsli, så mobiliserade jag all min skådespelartalang och spelade upp en scen för henne där jag gestaltade en hjärndöd boxare. Hon vek sig dubbel av skratt. Min avskräckningsstrategi är fullständigt misslyckad.

Om någon i Hilleröd läser det här blogginlägget: det är väl inte osannolikt att boxningspromotor Mogens Palle dyker upp på HSK Box Cup. I så fall erbjuder jag femogtyve danske kroner (DKK 25) till den som lyckas distrahera honom medan Lisa är i ringen.

Kan någon av hjärnforskaren Martin Ingvars avhandlingar vara en lämplig julklapp?