lördag 20 oktober 2007

Dagens drag

Jag går vidare med en idé från föregående blogginlägg: Dagens drag. Utan den nödvändiga överblicken för vad som tilldrog sig på olika bräden världen runt i går begränsar jag mig till att utnämna Dagens drag – i Åstorp. Det handlar alltså om fredagen den 19 oktober. Och elitserieupptakt.

Jag har ärligt talat inte mycket till överblick där heller för jag har – inför min måndagsspalt i Sydsvenskan – koncentrerat mig på vad de sydsvenska spelarna har sysslat med. Juryn, det vill säga jag, har i alla fall fastnat för Mikael Johanssons 21…Sb4! mot Göran Åström.

21…Sb4! 22.Sxb4
Efter 22.Se1, med ett öga på g2 och det andra på d3, använder svart samma idé som i partifortsättningen: 22…Sbxd3 23.Sxd3 Le3!. Då får vit bra kompensation för damen efter 24.Sxf4! Lxd2 25.Sxe6 De3 26.Sxf8 Kxf8 27.Lxe5, men svart spelar i stället 26…Tc2! och vits utspridda pjäser lider en dödlig brist på koordination. Efter 22.Sxb4 har vit ännu mindre att hämta.
22…Le3!
Vits dam tvingas lämna bevakningen av g2.
23.Tf2
Snälla, slå mig i stället.
23…Lxd2 24.Tfxd2 e4 25.uppg.
Ett passande slut: 25.fxe4 Sxd3 26.Txd3 dxe4 27.Tg3 Dd2! 28.Txg7+ Kh8 29.Tb1 Dc1+! med matt.

Juryns beslut går att överklaga. Skicka relevanta fakta, parti och Draget, till – ja, det står uppe till vänster. Om du vill följa elitserieupptakten så finns alla nödvändiga länkar på www.schack.se. Det är direktsändning och löpande resultatredovisning från både Åstorp och Göteborg.