onsdag 13 augusti 2008

Kombination 18

Andrej Volokitin – Alexander Onischuk
Foros den 9 juni 2008

Vit drar
Lösningen längst ner i detta inlägg.

Här framkastade jag teorin att Magnus Carlhammar hade flyttat till Frankrike. Att den gissningen stämmer har jag nu från säker källa, från honom själv:
”Ja, det är riktigt att jag bor i Frankrike. Sedan 2004. I Göteborg har jag faktiskt inte bott sedan 1992, men hoppas kunna flytta dit igen snart, så att jag kan träna på göteborgsdialekten. Apropå partiet mot Simon Williams så har det också analyserats på en fransk blogg. Intressant kan kanske vara att Williams när han offrade damen trodde att det var forcerad matt i några drag, vilket förstås ingalunda förringar hans prestation. Få hade väl kunnat genomföra ett sådant angrepp.
Det lugna 29.Th1 överraskade mig och fick mig ur balans i den begynnande tidsnöden. Efter partiet trodde jag att jag kunde ha vunnit genom att slå pâ b2 tidigare med idén att blockera löparen på b3 via Se4-d2-c4, men Jean-Paul Métral som ägnat dagar åt att analysera partiet på nämnda blogg har meddelat mig att vit vinner ändå.
Club608 hoppar för övrigt också upp ett pinnhål i seriesystemet eftersom de två bästa lagen går upp.”
Den romantiska bild jag målade upp kring damoffret höll alltså inte riktigt streck. Men vackert var det hur som helst.

När Ralph Halleröd höll på att besegra GM Salvador Del Rio de Angelis – och efter att ha skrivit det kilometerlånga namnet måste jag stanna upp ett par sekunder och hämta andan – i våras så publicerade jag slutfasen här och framkastade en misstanke att det var ett felaktigt angivet drag i partifilen. Ralph har bekräftat att min misstanke var riktig.

Lösningen: 31.Sf5+! uppg. På 31…gxf5 följer 32.Kxf2 och svart kan inte undvika kvalitetsförlust. Om han räddar tornet på c8 så stryker det andra med efter 33.Lh6+.