tisdag 1 september 2009

Jacek Bednarski 1939-2008


I förra veckan dök brevbäraren upp med Magazyn Szachista nr 7/08. Där fick jag svaret på något som jag har undrat över på senare år. Vad hände med Jacek Bednarski? Jag hade inte sett hans namn i resultatlistor på länge. I detta nummer av den polska schacktidskriften finns en minnesartikel över Jacek. Han dog den 19 oktober 2008.

Jacek spelade många turneringar i Sverige och gjorde sig känd som den kedjerökande tidsnödsnarkomanen. I Jesper Halls bok om Rilton Cup, ”Tore och turneringen”, berättar Lars Karlsson om sina starkaste minnen från turneringen. Där plockar han fram tidsnödsduellen mot Jacek i Rilton Cup 1976/77: ”Förutom spänningen och alla människor minns jag att brädet var fyllt med så mycket rök att man kunde tro att det var slaget vid Lützen som återskapats mellan mig och Bednarski. Orsaken var att Bednarski var storrökare, och jag minns att jag en gång i tidsnöden tittade upp och att han då satt med en cigarett i munnen och hade två tända i handen.”

Jag har också ett speciellt minne av Jacek i ett tidsnödsdrama mot Lars Karlsson. Det var ett par år tidigare i Malmö Open. Jag var turneringsledare och beslöt mig för att ställa mig vid deras bord och följa spelet i tidsnöden. Efter avveckling satt de med olikfärgade löpare där Jaceks merbonde var betydelselös. Han hade lite bättre tid och det blev allt mer uppenbart att han bara tänkte flytta runt utan annat mål än att vinna på tid. Efter att ha följt spektaklet några minuter bestämde jag mig för att bryta partiet och deklarera remi. Jacek blev jättearg, han menade att jag inte hade rätt att intervenera på detta sätt. Jag kommer inte längre ihåg vilka regler som gällde, men kan väl fortfarande tycka att det var ett riktigt domslut.

Det hör till saken att Jacek bodde hemma hos mig på Smedjegatan, och när jag efter att ha röjt upp i spellokalen begav mig hem så visste jag vad som väntade. Jacek var fortfarande upprörd när jag klev in genom ytterdörren och förklarade att han skulle protestera till Fide. Inte nog med det, han krävde att jag skulle hjälpa honom att formulera protesten på god engelska. Med mitt intresse för absurd teater hade jag absolut inga invändningar. Jacek dikterade och jag skrev protesten riktad mot mitt eget domslut. Det blev också min uppgift att frankera kuvertet och lägga det på postlådan. Sedan kunde jag koncentrera mig på matlagningen. Vi åt en enkel middag, språkade om hur dagen hade varit och då hade vi lagt hans parti mot Karlsson åt sidan. Det var glömt vid första tuggan och riskerade aldrig att förstöra aptiten. Jacek var Jacek och det var lika bra att vänja sig. Fide hörde som väntat aldrig av sig i ärendet.

Med sin färgstarka personlighet gjorde han djupt intryck på många. Christer Niklassons romanfigur Sobra Nikotinskij i ”Den tomma spelplatsen” (Symposion 1989) är till stor del baserad på Jacek Bednarski. I Fredrik Ekelunds senaste roman ”m/s Tiden” (Bonniers 2008) finns ett citat som har Jacek som ursprung.

Till skillnad från Sobra Nikotinskij var Jacek aldrig i närheten av en VM-match eller stormästartiteln för den delen. Hans ständiga tidsnöd kostade alltför många poäng. Jacek blev dock Polenmästare 1963 och han var med i polska OS-laget fem gånger 1964-1972, mest på första eller andra bordet. Han tog 10/15 på första bordet i Havanna 1966. I Sverige blev det flera andraplatser i Rilton Cup och Malmö Open och en förstaplats i Eksjöturneringen 1976. Här ett parti från OS i Siegen 1970:

Jacek Bednarski, Polen
Jefim Geller, Sovjetunionen
Spanskt (C 69)
1.e4 e5 2.Sf3 Sc6 3.Lb5 a6 4.Lxc6 dxc6 5.0-0 f6 6.d4 Lg4 7.dxe5 Dxd1 8.Txd1 fxe5 9.Td3 Lxf3 10.Txf3 Sf6 11.Sc3 Lb4 12.Lg5 0-0-0?
Ett schablondrag. 12…Lxc3 bör spelas.


13.Txf6!
Efter 13.Lxf6 gxf6 14.Txf6 Lxc3 15.bxc3 Td2 16.Tc1 Tf2 17.f3 Td8 kan svart utjämna. Efter partidraget får svart inte kompensation för bonden.
13…gxf6 14.Lxf6 Lxc3 15.bxc3 Thf8 16.Lxd8 Txd8 17.Kf1! Td2 18.Tc1 c5 19.Ke1 Td6 20.Td1 Tb6 21.Td5 Tb1+ 22.Kd2 Tf1 23.Ke2 Tc1 24.Td2 c4 25.f4!
Det bäddar för en vinnande fribonde.
25…exf4 26.e5 Tb1 27.Kf3 Tf1+ 28.Kg4 b5 29.e6 Te1 30.Kf5 Te3 31.Kf6 f3 32.gxf3 Txf3+ 33.Kg7 Te3 34.Kf7 Tf3+ 35.Ke8 c6 36.Td8+ Kc7 37.Td7+ Kc8 38.Txh7 Txc3 39.e7 Txc2 40.Kf8 Te2 41.e8D+ uppg.