torsdag 5 november 2009

Är det torsdag redan i dag?

Klockan är tjugo i sex, Kramnik har precis spelat 43…b5 och telefonen ringer. Det är vännen Georg som undrar: ”Var blir du av?” Efter några sekunders betänketid går det upp för mig. De andra sitter vid dukat bord. Jag var bjuden på middag i kväll och sedan skulle vi till Intiman och se ”Massakerguden” på inrådan av Sydsvenskans kulturchef Rakel Chukri. Och det är jag som sitter på biljetterna. Shit. Bort Magnus, lycka till, snabbmiddag på egen hand utan finess. Sedan teater.

Hemma igen. I stället för att försöka säga något förnuftigt om de fem remierna i Moskva eller komma med en recension av pjäsen – se den om du har chansen! – så koncentrerar jag mig på att knåpa ihop Helgguiden. Innan jag stänger butiken för i dag ger jag svenskarnas poängskörd i Veteran-VM efter dagens rond 9: Magnus Wahlbom 5,5; Nils-Åke Malmdin och Felix Nordström 5; Kaj Andersson 4,5; Bengt Wahlund och Sture Gustavsson 4 poäng. Två ronder återstår.

Vi ses i morgon och då är det alldeles bestämt fredag. Är det bara jag som tycker att tiden accelererar efter det att man har fyllt sextio?