torsdag 26 november 2009

Palma de Mallorca – del 5

Per Ahlströms femte rapport från Palma bjuder bland annat på visdomsord från Stellan Brynell.
Som förberedelse för kvällens rond blev det åter en härlig långpromenad in till Palma. Gångvägen följer kusten hela vägen. Söder om de mäktiga lågtrycken i norra Europa sveper en frisk sydlig vind in från havet. Vinden kommer från Afrika och bär mer sig en lätt fuktighet som den plockat upp över Medelhavet.

När vi gick där med vinden in från vänster kom jag att tänka på den där gången, när vi lyckades köra vilse på Amager. Detta var innan det fanns bro och gps. Vi hade varit på bilsemester i Danmark och skulle ta färjan i Helsingör, på väg hem till Motala där vi då bodde.

När vi för tredje gången kom fram till samma motorvägskors insåg jag att vi behövde hjälp. Vi körde av motorvägen och in på en parkeringsficka, där det stod en man och rökte. Jag hälsade och berättade om vårt problem. Han noterade de svenska registreringsskyltarna och anpassade svarsnivån. ”Det er da ikke særlig svært, hvis I har vandet på højre hånd, så vil I helt sikkert finde vejen til Helsingør."

Denna klokskap valde jag naturligtvis att ta till mig och vi hittade hem.

Nåväl, vi promenerade på Palmas shoppinggator och konstaterade att priserna var ungefär som hemma. På vägen tillbaka stannade vi vid ett trevligt fik och beställde Bruchetta Toscana och Cortada (spanskt kaffe med kondenserad mjölk). Bruchettan var hel sagolik. Serranoskinkan var perfekt. Det stekta brödet, tomatröran och olivoljan superb, och som en extra finess några droppar balsamvinäger. Rikligt var det också. Mätta och belåtna fortsatte vi vår promenad hem. Vi hade nu vattnet på höger sida …

Gårdagskvällens parti blev en parallell till Danmarksresan. För tredje gången blev det långa varianten i Kungsindiskt. Denna gång spelade vit mer aktivt, med ett tidigt b4 och ett teoretiskt korrekt bondeoffer på c5. Plötsligt stämde inte geografin med min karta. Jag valde ett tveksamt drag och när jag insåg misstaget så försökte jag rättfärdiga det med ett osunt kvalitetsoffer. Bestraffningen var hård och skoningslös. Av ren artighet fick min motståndare sätta mig matt efter drygt 20 drag.

Till frukosten hade jag ett terapeutiskt samtal med Stellan Brynell: ”Du måste hitta en teknik att nollställa dig … Sitt inte bara och räkna varianter … Res dig upp och gå ifrån brädet en stund och försök titta med nya ögon … Spelar du mot datorn ser du att den utan att tveka flyttar tillbaka pjäsen, när den upptäcker att draget var fel. Den försöker inte rättfärdiga sina misstag med ännu ett …”

När ska jag lära mig att ”när kartan inte stämmer med geografin, så är det geografin som gäller”.

Per Ahlström
Svenskarnas poängskörd efter sex ronder: Pontus Carlsson och Stellan Brynell 4; Stellan Persson 2,5; Per Ahlström 2 poäng.