fredag 30 april 2010

Helgguiden

Vad är väl Topalovs springaroffer i tjugofjärde draget mot Anands i tjugotredje draget? Då talar jag förstås om första respektive fjärde VM-partiet. Jag har alltså lagt in de bästa VM-länkarna överst i vänsterspalten, och här skulle jag speciellt vilja rekommendera läsning av Ian Rogers rapporter. Ian finns på plats i Sofia och lyfter fram väsentligheterna. Han är aktiv på presskonferenserna och samtalar med de inblandade dessemellan.

Anand tycks ha en avspänd inställning till de fåniga angrepp som har riktats mot honom från det bulgariska lägret. Ian vidarebefordrar Anands reaktion på det faktum att Topalov inte ville framföra ett muntligt remianbud i tredje partiet och att det inte blev någon handskakning efteråt. Anands kommentar gick ut på att snart måste väl även handskakningarna gå via domarna.

Här en ställning från fjärde VM-partiet med Ians intressanta kommentar (i partiet följde 27...Le4):


”Det var först när jag såg varianten 27...Ld5 28.Tc4!! Lxc4 29.Td4! som jag var säker på att jag skulle vinna”, erkände Anand – men han nämnde inte om han först såg den här varianten hemma eller under partiet.
Ian antyder alltså att hela härligheten kan ha funnits med i förberedelserna. Samma misstanke har för övrigt också framförts om Topalovs springaroffer i första partiet.

Nu väntar det femte VM-partiet i dag fredag och det sjätte i morgon. Det är vilodag på söndag. Alla andra schackevenemang står naturligtvis i skuggan av VM-matchen. Det gäller GP-turneringen i Naltjik, där Pia Cramling har tätkänning med 2,5 poäng efter fyra ronder, och det gäller för Copenhagen Chess Challenge. Båda turneringarna följer du genom länkarna i vänsterspalten.

Den här helgen avgörs lagmästerskapen i Frankrike, Italien och Storbritannien. I 4NCL får serieettan Wood Green Hilsmark Kingfisher klara sig utan Pia Cramling den här helgen. Hon har ju fullt upp i Naltjik. Men Ola Winfridsson är i elden med sitt lag Poisoned Pawns 2. Då handlar det om uppflyttningspoolen i division 2. Det ser svårt ut för uppflyttning till högsta divisionen. Laget har bara med sig 1 mp från grundserien och förlorade första matchen i uppflyttningspoolen (rond 8). Det återstår tre ronder som spelas lördag-måndag.

Och apropå gårdagens bild från 1964: Jo, det är Petro och jag.