torsdag 20 maj 2010

Bambuser – någon?

Efter att ha producerat en och annan schackartikel de senaste fyrtio åren har jag lust att börja leka med videofilm, gärna med direktsändning. Främsta inspirationskällan när jag började med den här bloggen var Andreas Ekströms blogg, den enda som jag läser dagligen. Nu har Andreas börjat med en videoproduktion i liten skala och jag har lust att följa efter. Jag tänker mig att använda Bambuser och i stället för att välja den enkla varianten, en mobil, vill jag jobba med min laptop och en nyinförskaffad Canon Legria. När det gäller teknikgrejer är mitt rankingtal cirka 1900 – uppemot 2000 på en bra dag. Vad jag försöker säga att jag skulle behöva lite hjälp med att komma i gång. Är det någon där ute som har sändningsvana med Bambuser och som har använt ungefär de hjälpmedel som jag håller mig med? Hör då gärna av dig till mig (grahn1@gmail.com).

* * * * *

Apropå gårdagens inlägg: Som Lennart Bonnevier påpekar i ett mejl finns Kirsan Iljumsjinovs svar på ryska schackförbundets beslut att nominera Anatolij Karpov till höstens Fide-presidentval här. LB: ”Och riktigt mörkrädd blir man ju när man läser Kirsans 'svarsbrev'. Lite som Stalin, men lyckligtvis utan egen armé.” Mer om den ryska fejden i morgondagens helgguide.