söndag 31 oktober 2010

Ungdoms-VM i Porto Carras

Stora spellokalen i Porto Carras. Foto: wycc2010.chessdom.com

Som tidigare rapporterats tog Nils Grandelius VM-brons i Porto Carras. Men det fanns fler svenska spelare på plats och här kommer Martin Lokander med en sammanfattning. Jag har tidigare efterlyst resultatet i fotbollslandskampen mot Danmark. Jodå, det finns också med i Martins rapport:
Nils blev, som förväntat, bästa svensk och hans starka spela resulterade i en utmärkt tredjeplats. Det kunde dock ha blivit mer, när vi i efteranalysen kom fram till att slutspelet på GM Ter-Sahakyan var vunnet. I och med remin försvann Nils chanser till VM-titeln, men en medaljplats blev det i alla fall.

Linus Johansson, U16 (trots att han är endast 15), inledde extremt starkt de första tre ronderna men med Alexander Predke (2436) i fjärde började det ta emot och han fick tre raka förluster. Linus kom dock tillbaka och slutade med 5 poäng och en 86:e plats (en rankingprestation på 2179 säger sitt om motståndet).

Jag själv, Martin Lokander, U14, fick svårt i början där jag fick möta den slutliga tvåan och fyran, och lyckades bara knipa en halv poäng. Därefter vann jag mot en 1700-spelare från Korea och sedan vinst mot en Peter Flermoen från Norge. Två förluster i rond 8 och 9 förstörde dock turneringen, trots att jag kom tillbaka med två vinster de avslutande ronderna. 6 poäng och en 53:e plats kan jag vara nöjd med.

Tom Rydström, U14, spelade ganska ojämnt. Flera gånger hade han bra ställningar som sedan olyckligtvis försämrades. Han hade en bra ställning mot andrarankade IM Kiprian Berbatov, om jag inte minns fel. Tom slutade med 4 poäng, men har också ett år kvar i klassen.

Det är väl främst dessa som jag har haft koll på, och tjejerna och Vladimir Poleys ungdomar har vi endast stött på här och var.

Hotellen är väldigt fina, matsalen utmärkt men nätverket bedrövligt. Man borde kunna förutse att nätverket skulle bli överbelastat med så många människor som samtidigt sitter och försöker komma in.

Under fridagen spelades en nordisk landskamp i fotboll, vilken svenskarna vann efter 3-3 mot Norge och 2-0 mot Danmark. En dansk spelare ska ha blivit ganska upprörd efter en närkamp med vår målvakt Håkan Jalling.

Dagen efter spelade vi åter mot Norge. Matcherna mot dem slutade 2-5 (0-3, 2-2) samt 1-0 (1-0, 0-0).

Två dagar efter var det tänkt att vi åter skulle spela mot norrmännen, men ett oväntat problem från Moder Natur ställde till det.

Under natten hade tydligen en storm dragit in över Porto Carras, och när jag vaknade (Stellan kunde inte sova), låg det stolar i poolen, det var strömavbrott på hotellet och gator var översvämmade. Saker ordnade dock upp sig mot eftermiddagen, men jag ångrar grovt att jag inte hann ta en bild på översvämningen.

Martin Lokander

Stellan Brynell har lämnat en rapport hos Schackpinglorna – länk i den oumbärliga högerspalten under Andra schacklänkar.

1 kommentar:

Lars Grahn sa...

Nakamura förlorade finalen i Cap d'Agde och har twittrat om det. Han menar att Ivantjuk förtjänade att vinna och verkar mest besviken på publiken: ”I blundered and Ivanchuk deserved to win. However, the spectators openly rooted against me and some booed. Disappointing.”