fredag 11 februari 2011

Helgguiden

Helgens stora evenemang på hemmaplan är Västgöta Open i Skara, som arrangeras för fjortonde gången. Det blir över hundra deltagare som slår sig ner i Djäkneskolans vackra aula. Väl inne på Skara Schacksällskaps hemsida noterar jag att klubben fyller hundra nästa år. Det som arrangeras lördag-söndag kan väl betraktas som en förfest.

Internationellt är det framför allt Aeroflot Open som drar blickarna till sig. Om det hade funnits ett pris för veckans vackraste slutdrag hade jag lagt min röst på Quang Liem Les underbara punkt i gårdagens toppmöte:

Luka Lenic – Quang Liem Le
Svart drar



31...Tc5! 32.Dxc5!
Inte 32.Txc5? Txa2 33.Dg3 dxc5 och spiken avgör. Bindningen av tornet är för övrigt temat för återstoden av partiet.
32...dxc5 33.Txa8 h4 34.b4?
Det är möjligt att Lenic underskattade kraften i bindningen, annars hade han nog spelat 34.g4. Han satsade i stället på att aktivera det enda rörliga tornet.
34...cxb4 35.Ta5 Sh5 36.Td5 De3 37.Td3 Da7 38.Td5


38...Sg3! 39.c5 e6 40.Td7 Dxc5 41.Txf7+
Rensningen på sjunde raden blir ödesdiger. Men efter 41.Tdd2 e5 kan svart satsa på f7-f5. Vit har hur som helst problem.
41...Kh6 42.Txb7


Dags för en trumpetfanfar, eller om den möjligen ska komma efter slutdraget.
42...Sh1!! 43.uppg.

Det finns alltså ingen svensk spelare i Moskva och det är över huvud taget tunnsått med dem om man blickar ut över schackvärlden. Dock har jag funnit Borislava Borisova på en startlista till Lienz Open i Österrike. Den turneringen startar imorgon lördag med tio stormästare bland 220 deltagare.

Det har producerats en och annan spelfilm där schack har haft en framträdande plats. På en av mina favoritbloggar, The Streatham & Brixton Chess Blog, läser jag att det är en ny film på gång med titeln ”Mate”. Och visst ska det handla om schack. Alexander Kane, regissör/manusförfattare, förklarar i denna presentation på Youtube (lägg märke till att det finns två delar) att han har inspirerats i manusarbetet av 4:e partiet Short-Kasparov från VM-matchen i London 1993. Min kommentar till det: eh, verkligen? Huvudkaraktärerna i denna planerade psykologiska schackthriller ska baseras på Bobby Fischer och Garri Kasparov. Det internationella schackförbundet International Chess Organisation (ICO) kommer sannolikt att låna drag från Fide. I produktionsteamet finns bland andra några kända schackspelare: Susan Polgar, Jennifer Shahade och Michael Rhode. Det bör i alla fall garantera att löparna går snett.

Som framgår av Alexander Kanes presentation tvivlar han inte på att det här kommer att sluta med succé, kreativt och ekonomiskt. Men som påpekas i en kommentar på min engelska favoritblogg; den här filmen har varit på gång i tre år. Det hänvisas till det här inlägget på Susan Polgars blogg. Tidsöverskridning hotar.

Låter jag skeptisk? Då har du uppfattat mig rätt.

* * * * *

Fredrik i kontorsrummet bredvid drar i väg till en poesifestival i Nicaragua på söndag. Det ska bli Ekelund på spanska. Och Magnus Carlsen roar sig på en modemässa i New York. Själv överväger jag att åka till Norra Grönby.