onsdag 23 mars 2011

Kortchnoi på besök

Veselin Topalov och Viktor Kortchnoi vid ett bräde i Monaco. Photo courtesy Association Max Euwe

Det vimlar av hedersgäster på Joop van Oosteroms avskedsfest, Amberturneringen i Monaco. Bland dem Viktor Kortchnoi, som fyller åttio idag. Gubben har skaffat stödkäpp, men spelet i till exempel Gilbraltar Open senast gick inte på kryckor.

I Amberturneringen idag vann både Levon Aronian och Magnus Carlsen med 1,5-0,5 mot Veselin Topalov respektive Alexander Gristjuk, så enpoängsmarginalen dem emellan i täten är oförändrad. I morgondagens slutrond med start klockan 12.30 står bland annat Aronian-Karjakin och Carlsen-Gelfand på programmet.

Alla partierna genomspelbara – se länk under Aktuella partier.
Magnus Carlsen skriver rondreferat på sin blogg - länk under GM-bloggar.

* * * * *

I andra ronden i EM spelade Nils Grandelius en solid remi mot Gabriel Sargissian. Nils hade förberett sig på Katalanskt och så blev det. Jag fastnade åter för Sergej Rublevskijs parti. Det var en intressant väg till remin.

Dariusz Swiercz – Sergej Rublevskij
Vit drar



24.Txg7!? Kxg7 25.Sg4 Le4 26.Dxh6+ Kh8 27.Sf6 Lxd3 28.f5 Lxf5
Vit kan ju inte slå på f5, men det finns ett sätt att forcera fram remi.
29.Sxh7 Lxh7 30.Df6+ Kg8 31.Dxf7+ remi

Och imorgon spelar Nils vit mot Judit Polgar i direktsändning. Intressant!

Genomspelbara partier – se länk under Aktuella partier.

* * * * *

I presentationen av mig på hemsidan för Lido Adriano Open (länk under Kommande schackevenemang) ges man intrycket att jag har varit professionell fotbollsspelare. Att jag i presentationen av mig själv i högerspalten har en bild från en fotbollsplan bidrar möjligen till den missuppfattningen, men där redogör jag också för min korta karriär i division 7 Södra Södra. Hur som helst, jag har meddelat arrangörerna att jag inte har varit i närheten av ett proffskontrakt, så jag har ryggen fri. Nu har jag inte en tanke på att stämma arrangörerna för en vilseledande uppgift. Inte alls. Och skulle jag under vistelsen i Italien uppvaktas av representanter för Milan och Inter – dessa klubbar verkar intresserade av fotbollsspelare från Malmö – så får jag väl dra nån vals om att jag redan är kontrakterad av Barcelona.

Och imorgon ska jag låna en teoribok av grannen Stellan. Förberedelserna har börjat. (Jag vet att Gunnar Gren förklarade att ”bollen är rund”. Vill minnas att jag som liten påg fick en bok i julklapp med titeln ”Bollen är rund” med Gren som författare. Kom det ut en sådan bok eller minns jag fel? Det är alltså inte någon sådan bok jag ska låna av Stellan ...)