söndag 15 maj 2011

Spasskijs sekundant till Täby

Iivo Nei och Anatolij Karpov vid Paul Keres grav i samband med Keres Memorial 2005. Foto: ESS Kalev

Indrek Martinson dog hösten 2009. Han var en av mina medarbetare när jag var redaktör för TfS och vi träffades regelbundet vid onsdagsluncher i Malmö. Där stod ofta schackhistoria på dagordningen. Indrek hade en idé: han ville bjuda in sin estniske vän Iivo Nei till Lund för att hålla ett föredrag om VM-matchen 1972. Nei var i Reykjavik som en av Boris Spasskijs sekundanter och borde ha intressanta berättelser från den mångomskrivna VM-matchen Spasskij-Fischer. Nu hann Indrek inte förverkliga det projektet.

Nu ser det ändå ut att bli en Sverigeresa för Nei. Han finns med på startlistan i Täbys veteranturnering. Det blir i så fall en comeback för honom i sådana sammanhang. Han har inte spelat något eloberäknat parti på tio år. Den 31 oktober fyller han åttio. Och jag är fortfarande nyfiken på hans roll i Reykjavik ...

* * * * *

Det börjar dra ihop sig här och där. Copenhagen Chess Challenge startar på onsdag och det finns 82 spelare på startlistan. Bland de åtta högst rankade kommer fem från Sverige, ingen från Danmark. Det vill säga topprankade Jonny Hector bor ju i Helsingör. Anmälningstiden gick ut igår men jag misstänker att Lars Bech Hansen är beredd att ta emot efteranmälningar. Och när vi ändå befinner oss på den sidan av Sundet: det finns 116 namn på startlistan till Politiken Cup, varav 34 stormästare.

Två månader kvar till SM i Västerås och dagsnoteringen är 201 deltagare. Förhoppningen är att den summan ska fyrdubblas.

Länkarna till dessa och andra turneringar finns förstås fast under Kommande schackevenemang i den oumbärliga högerspalten. Där tar jag med evenemang som jag tror kan ha intresse för en bredare krets och då handlar det om långpartier. När det gäller nationella turneringar med blixt- och snabbschack hänvisar jag till www.schack.se.

* * * * *

Det har tillkommit ett evenemang bland direktsändningslänkarna. Det är en GM-turnering i Lublin, som lär vara den starkaste turneringen i Polen genom tiderna. Den drar alltså i gång idag.