onsdag 8 juni 2011

Lyckat genrep

Hans Tikkanen, förstapristagare i Odense. Foto: Calle Erlandsson ©

Hans Tikkanen kan vara nöjd med sitt genrep inför Sigemanturneringen. Han vann Fynmästerskapet i Odense med god marginal. Följande partiställning är hämtad från tredje ronden:

Hans Tikkanen – Nikolaj Mikkelsen
Vit drar



Efter 26.Txc5 Txc5 27.Sxc8 Sxc8 hade svart kommit billigt undan jämfört med partifortsättningen.
26.Dxa5! Sb3


27.Txc7!! Sxa5 28.Sxc8 Sxc8 29.Txc8
I det här fallet förmår damen inte ta upp kampen med tornen. Det handlar om kommande spel på sjunde raden.
29...Dxb2 30.Tc7 Sc6 31.g3 Sb8 32.Kg2 Sa6 33.Ta7 Sc5 34.Sg5 De2 35.Txf7+ Kh6 36.h4 uppg.


Det går inte att slinka undan mattgreppet, till exempel 36...Kh5 37.Txh7+ Kg4 38.Td4+ Kf5 39.Tf7+ Ke5 40.Tff4 och Sf7 matt.

* * * * *

Igår kväll på Hotel Tunneln i Malmö bjöd Alexei Shirov på en genomgång av sin match mot Viswanathan Anand. I skrivande stund pågår invigningen av Sigemanturneringen. Jag missar både det ena och det andra på grund av ett djävulskt ryggskott, som gör att jag med största möda rör mig cirka fem meter i minuten. Det har blivit en form av husarrest. Om jag ska se positivt på eländet så hände det dagen efter veteranturneringen i Täby. Om det hänt under turneringen hade jag varit tvungen att bryta ögonaböj. Det blir till att hänga framför datorn ett par dagar medan solen skiner och folk roar sig i Spegelsalen på Hipp. Sigemanturneringen börjar där imorgon klockan 14.

Apropå positivt tänkande: jag missade alltså klara vinstvägar i de tre sista ronderna i Täby. Här är den positiva historieskrivningen: jag var obesegrad och stod på vinst i fem av de sju partierna. Om det är sant att det jämnar ut sig i längden, så kan jag kanske lura till mig remier i tre förlustställningar i nästa turnering.

Och nu kommer en av mina kära döttrar med en matleverans …