fredag 3 juni 2011

Veteranturneringen i Täby – del 3

Juan Bellon leder i Täby efter fyra raka. Foto: Hans Svedbark

Fyra ronder har spelats i SCT:s internationella veteranturnering och tre återstår. Juan Bellon är ensam i topp på 4 poäng, en halv före Boris Goberman, Viktor Kuprejtjik och Iivo Nei. Juan krossade topprankade Igor Blechzin i dagens rond, medan Nei gillrade en fälla som motståndaren aningslöst gick rakt in i.

Vsevolod Bessarab – Iivo Nei
Svart drar



24...g5 25.Dxh5?
Och här skulle man vilja utbrista: Nei, Nei, Nei! Damen måste backa till g3.
25...Th8 26.Dd1 Txh3+! 27.gxh3
27.Kg1 besvaras helt enkelt med 27...Tbh8.
27...Dxh3+ 28.Kg1 Th8 29.f3 Dg3+ 30.Tg2 Sxf3+ 31.Dxf3
Det är inte mycket att be för om han nu inte vill ge upp utan krusiduller.
31...Dxf3 32.Txg5+ 0-1
En fånig hämndschack.

Mitt parti mot Magnus Wahlbom blev spännande. När jag mötte Magnus senast, för omkring tio år sedan i ett serieparti, offrade jag pjäs för två bönder och fick väl inte full kompensation. Men remi blev det. Den här gången drabbades jag av samma böjelser i den här ställningen:

Magnus Wahlbom- Lars Grahn
Svart drar



Jag kunde inte motstå frestelsen:
23...Th6!?
Magnus var lite pressad av tiden när han skulle besluta sig för om han skulle acceptera kvalitetsoffret eller inte. Det kan ju vara nervöst att ha en svart dam stående på h3 om man inte är säker på att nita svarts kung. Inte heller i efteranalysen klarade vi av att snärja svarts kung. Tillbaka på rummet lämnade jag över ställningen till Fritz, som visar att det finns en smal vinstväg för vit om han tar kvaliteten. Men nu handlade det alltså om praktiskt schack, och det är en himmelsvid skillnad.
24.Df5 Td8 25.Td4 De7 26.Ted1 remi
Efter 26...Tf8 27.Dg4 Tg6 28.Dh5 Th6 finns det inte några vägar bort från dragupprepningen.

Jag hänger med i direktsändningen åtminstone en rond till. Ryssen Sergej Birjukov kommer säkert att försöka köra bort mig därifrån.

Ibland är elo-matematiken outgrundlig. Mitt internationella elotal är 2096. I Täby har jag spelat remier mot Nei 2376 och Wahlbom 2286. Hur kan jag då få en prestationsranking på 1997?? Vad begär professor Arpad Elo egentligen av mig? Är det vinsterna därutöver mot två lågrankade spelare som sänker min prestation? Jag förstår nada. Schack är jämförelsevis rätt enkelt.