tisdag 12 juli 2011

Segerglädje i Eretria

Peristeri segrade som väntat i grekiska lagmästerskapet. Här ser vi två av lagmedlemmarna, Vasilios Kotronias och Vasilij Ivantjuk. Foto: www.skakistikiakadimia.gr

Idag har jag ägnat ett par timmar åt att finna en lämplig kombinationsövning till Lördagsdraget i Sydsvenskan. Som vanligt gav jag mig ner i TWIC-gruvan för att finna en partiställning från någon aktuell turnering. Jag fann en lagom svår klimp. Jag fann annat som var för svårt. Då finns ju möjligheten att publicera fynden här. Det här utspelades i den pågående öppna turneringen i Oberwart:

Georg Fröwis – Robert Rieger
Vit drar



Lösningen finner du sist i det här inlägget.

* * * * *

När jag tidigare förklarade att Judit Polgar spelade på Peristeris dambord i grekiska lagmästerskapet så var det inte hela sanningen. Hon spelade tre partier på dambordet men i sista ronden satte hon sig på andra bordet vid sidan om Vasilij Ivantjuk. Bestämmelserna tillåter tydligen denna flexibilitet, och hon fick till en spektakulär avslutning där på andrabordet:

Judit Polgar, Peristeri – Peter Prohaszka, Panionios
Vit drar


26.Txg7+! Kxg7 27.Dg5+ Kh8 28.Le7 uppg.

* * * * *

I partiet Fröwis-Rieger följde 24.T1xd5!! exd5 25.Sxc5! uppg. Poängen visar sig efter 25...bxc5 26.Txg6!. Det blir ju matt.