måndag 1 augusti 2011

Förkortad arbetsdag

Jens Kristiansen förklarade vid något tillfälle att han minsann aldrig skulle ställa upp i en turnering där det fanns dubbelrond på spelprogrammet. Så småningom fick han lätta på restriktionerna, för numera är den varianten rätt vanlig.

Politiken Cup har sin dubbelrond på andra speldagen. En del spelare gör det lättare för sig genom att försöka få en snabbremi i ett av partierna. Det är en metod som jag själv praktiserade i Rönne en av dagarna. Sedan finns det oplanerad förkortad arbetsdag. Limhamnsjunioren Linus Johansson fick en ganska oväntad ”frirond” söndag eftermiddag. Eller, ja, det var ju ett parti. Och ändå inte. Döm själv:

Hendrik Raab – Linus Johansson
Damindiskt (E 15)
1.d4 Sf6 2.Sf3 e6 3.c4 b6 4.g3 La6 5.Dc2 c5 6.Lg2 Sc6 7.e3 cxd4 8.exd4 Sb4 9.De2


9...Lxc4 10.uppg.
På 10.Dxc4 följer ju 10...Tc8 och 11...Sc2+.

Fyra ronder är spelade och Jonny Hector finns med i gruppen på maxpoäng. För honom kan det inte bli mycket mer hemmaplan. Han bor ett stenkast från Lo-skolen. Av de 25 stormästare som är på plats är han nog den ende som laddar upp i sin egen säng.

* * * * *

Imorgon startar Junior-VM i Chennai, Indien. Nils Grandelius ställer upp i öppen klass och Inna Agrest i flickgruppen. Ännu en turnering att hålla koll på. Direktsändningslänken kommer att vara på plats i den oumbärliga högerspalten.

* * * * *

Det var meningen att Fide idag måndag skulle meddela spelort för VM-matchen Anand-Gelfand. Det börjar närma sig midnatt och ännu inte något besked. Orsaken står sannolikt att finna i de problem som jag avhandlade i blogginlägget i lördags.

* * * * *

För egen del har jag kastat bort några timmar på akuten. Den konsultationen blev jag inte mycket klokare av, oron finns kvar. Återremiss till vårdcentralen. Det är så mycket annat jag skulle vilja ägna min tid åt.

Min definition på en gamling: det blir man när vårdkontot överstiger nöjeskontot. Jag är inte där än men närmar mig på ett oroväckande sätt.