torsdag 15 september 2011

Livstecken från ulnarismörkret

I jakten på ett Lördagsdrag till Sydsvenskan stötte jag på en partiställning som inte riktigt dög. Kombinationen gav för lite. Jag vill att resultatet av grannlåten ska vara mer än två merbönder i ett troligen vunnet damslutspel. Men vackert var det ju. Så jag gör som jag brukar göra i sådana lägen: det är min smärtsamma plikt att ge partiställningen här på bloggen i stället.

Ordleken gick väl hem? Med ”smärtsamma” menas att varje tangentnedslag gör ont. Remissen till handkirurgiska kliniken i Malmö ligger bland mina värdepapper. Det står: ”Besöket beräknas ske om cirka 2 aslånga månader.” Det där ordet före ”månader” är mitt eget tillägg.

När jag nu dagligen följer världscupen och ibland kollar videosändningen på den officiella hemsidan så försöker jag upptäcka tänkarposer där spelaren inte sätter armbågarna i bordsskivan. Något som jag kan ta efter. Här en hälsning signerad Akademiska Sjukhuset i Uppsala till alla spelare som använder den förkastliga standardvarianten: ”Ulnarisnerven försörjer lill- och halva ringfingret med känsel. Kraftmässigt försörjer den framförallt småmusklerna i handen som har hand om finmotoriken. Över armbågen löper nerven runt ett benutskott som kallas för mediala epikondylen samt under ett ledband. Nerven kröker sig kraftigt i detta område. När armbågen böjs sträcks nerven runt detta benutskott och kan utsättas för tryck.”

Är jag verkligen den ende schackspelare som har fått ulnarisnerven i kläm vid armbågen? Är jag unik i det avseendet?

De som är kvar efter denna utläggning belönas med en vacker kombination från helgens turnering i Nürnberg, den som inte dög:

Christian Köpke – GM Leonid Milov
Vit drar



27.Txf7! Txe3
Stormästaren satte väl sitt hopp till 28.Dxg6 Te1+ 29.Kh2 Dxe5+ 30.g3 Dxf6 och svart riskerar i alla fall inte att förlora.
Ett alternativ till partidraget är 27...Txf7 men efter 28.Dxg6 gxf6 29.Dxf7 Txe3 30.Dxf6+ Kh7 31.De7+ Kh8 32.fxe3 bör vit vinna damslutspelet.
28.Dxh6+! uppg.

Det här var inte den enda stormästarskalpen i Nürnberg. Jonny Hector förlorade mot en lägre rankad motståndare i första ronden och hade behövt vinna övriga sex partier för att vara med och dela förstapriset. Han vann fem i rad men fick dessvärre släppa en halva i sista ronden.

Idag är det val i Danmark. Undrar om Jonny har rösträtt. Det har i varje fall inte alla de tusentals danskar som bor i Malmö. De pendlar till sina jobb i Danmark och är danska medborgare, men rösträtt har de inte. Det lutar tydligen åt att Danmark får sin första kvinnliga statsminister – och det är inte Pia Kjærsgaard.

I det danska sammanhanget skulle jag vilja tipsa om ett radioprogram på SR P4: Kim Larsen och Gasolin - dansk rockmusik med sprängkraft.

Vad gäller Judit Polgars tidigare framfart i världscupen, för att för ett ögonblick återvända till Chanty-Mansijsk, så har det fått en och annan att citera de svar hon gav i min intervju med henne i Lido Adriano publicerad i engelska tidskriften CHESS – och på Chessbase hemsida. Det gäller till exempel i den artikel om Judit som Dominic Lawson skrev i The Independent.

Arbetet med Korrschack nr 3 går, eh, inte med raketfart. Det har blivit en daglig kamp. Men det blir ett bra nummer. Du har väl betalat årsavgiften? Inte? Här finns instruktioner.

Avslutningsvis något om Nils Grandelius starka upptakt i ungdoms-EM med fyra vinster i följd. Den ende som lyckats hålla samma tempo som han i pojkar U18 är den obetitlade georgiern Zurab Javakhadze. De båda drabbar samman idag – direktsändningslänk i den oumbärliga högerspalten. Igår spelade Nils motståndare Firat Burak oroväckande bra i svår tidsnöd, men till slut stressades turken till ett feldrag.

Nils Grandelius – Firat Burak
Svart drar



Efter 38...Dxe2 hade Nils tvingats nöja sig med 39.Tc7+ Kh6 40.Txh7+ Kxh7 41.Df7+ och remischackar, för efter 39.Dg8+? Kh6 40.Df8+ Kh5 41.g4+ fxg4 42.fxg4+ Dxg4+ är det vit som blir mattsatt.
38...Txe2? 39.Dg8+ Kf6
Eller 39...Kh6 40.Df8+ Kh5 41.g4+ fxg4 42.fxg4+ Kxh4 (Här finns alltså inte en dam på e2 som kan ingripa på g4, det är en avgörande skillnad.) 43.De7+ Dg5 44.Dxh7+.
40.Tf8+ Ke7 41.Df7+ Kd6 42.Td8+ uppg.

Och nu måste jag vila näven. Lyckliga ni som kan skriva och spela schack utan att det gör ont.