onsdag 18 januari 2012

Armenienmästerskapet i Jerevan

Avetik Grigorian satte bort en kvalitet i andra ronden. Begränsad synförmåga? Foto: www.chess-news.ru

Det är vilodag i Wijk aan Zee och läge att rikta blickarna åt annat håll, förslagsvis mot Jerevan och det pågående Armenienmästerskapet. I likhet med London Chess Classic har man valt att spela med udda antal spelare, elva. Kanske för att den som har frirond ska uppträda vid ett demobräde, eller måhända för att utjämna färgfördelningen och ge spelarna var sin fridag.

Det här är ett mycket ungdomligt nationellt mästerskap. Om man räknar bort åldermannen Artasjes Minasian, som är 44 år gammal, så är snittåldern på övriga knappt 22 år. Och det är ett starkt mästerskap med snittranking på 2565. Här finns exempelvis ett par tidigare juniorvärldsmästare, Saven Andriasian (U20 år 2006) och Samvel Ter-Sahakian (U18 i fjol), och Levon Aronians elev och sekundant Hrant Melkumian. I en haltande tabell leder den senare på 4,5 av 7 med en trio närmast efter sig på 4 av 6. Det finns naturligtvis länk till resultatservice i d.o.h. under Aktuella turneringar och direktsändningslänken är också på plats.

På väg till tätpositionen fällde Melkumian gamlingen Minasian med en snygg kombination:

Artasjes Minasian – Hrant Melkumian
Svart drar



34...Sxe4! 35.fxe4 f3 36.Tc2 f2! 37.uppg.
37.Dxf2 faller på 37...Dxe4+.

Ack, om jag ändå var i Wijk aan Zee. Calle Erlandsson är alltså där och skickade mig ett sms i eftermiddags: ”Genna Sosonko bad mig hälsa!” Det gör mig glad. Min första kontakt med Genna var för omkring trettio år sedan när han ställde upp i Malmö Open. Jag tycker väldigt mycket om hans böcker och historiska artiklar i NIC Magazine. Han är en genomsympatisk stjärna. Nu är han en av dem som tjänstgör vid demobrädena i Wijk aan Zee.