lördag 31 mars 2012

Veteranernas Lag-EM - rond 5

Magnus Wahlbom spelade remi på förstabordet när Sveriges förstalag mötte Sachsen Anhelt. Foto: Bjørn Berg Johansen

Det är mycket gamla Danmark nu. Danmarksmästerskapet började i dag – länkar i d.o.h. - och här i Roganska Slatina bröts Montenegros vinstrad av Danmark, som nu ligger på tredjeplats efter just Montenegro och Schweiz. Viktor Kortchnoi breder ut sig. För att få plats med mjölkglas och chocklad sköt han över sin namnskylt till motståndarens sida. Den mannen behöver inte en namnskylt i det här sällskapet, risken för förväxling finns inte. Och några meter från honom sitter hustrun Petra beredd att passa upp om det skulle behövas. Mellan tjänsteärendena löser hon korsord och sudoku.

Sveriges förstalag avancerade till sjunde plats efter storseger 3,5-0,5 mot Sachsen Anhalt, och andralaget spelade oavgjort med ett annat tyskt distriktslag, Oberusel. Tredje- och fjärdelaget förlorade med 1,5-2,5 mot Turku Finland respektive Holland.

Dagens avsnitt i dramadokumentären Dagens dumhet utgår på grund av materialbrist. Enligt den sovjetiska schackskolan ska man visst försöka ta en snabb remi efter fyra förluster i följd. Eller om det är efter en förlust. Hur som helst, jag bjöd remi efter tretton drag i dagens rond. Motståndaren ville väl inte strö salt i såren och accepterade anbudet. Dock en lustig ställning från detta parti:

Lars Grahn, Sverige 3 – Pentti Palmo, Turku Finland
Vit drar


Nils-Åke Malmdin kom förbi och reagerade på att mitt drag angivet i protokollet inte överensstämde med ställningen på brädet. Jag hade skrivit 8...De7 men det var ju kungen som stod på e7. Saken är den att i den pjäsmodell som vi spelar med är kungen och damen snarlika. Man skulle kunna tro att de är tvillingar. Någon hade ställt upp våra pjäser fel, och varken Palmo eller jag hade upptäckt misstaget. Vi hade förmodligen fortsatt partiet ut i tron att kungen var en dam och vice versa om inte Nils-Åke hade haft vägarna förbi. Då visste jag inte vad Fide-reglerna föreskriver i sådana fall, men föreslog att vi bara skulle låta kungen och damen byta plats och fortsätta partiet. Någon trodde att jag skulle kunna kräva att diagramställningen skulle gälla, men jag skulle hellre hugga av högerarmen än att kräva något sådant. Det skulle vara som att kräva att någon skulle tvingas spela Th8-f8 när han eller hon tänkt rockera kort och fattat tag i tornet först.

Efteråt kollade jag vad reglerna säger och konstaterar att Palmo och jag bröt mot paragraf 7.1a. Tydligen ska partiet i sådana fall börja om från första draget. Så är det med det.

Jag bröt min förlustrad med en remi med Pentti Palno. Foto: Bjørn Berg Johansen

Samtliga partier från veteranernas Lag-EM finns genomspelbara här.