måndag 2 april 2012

Veteranernas Lag-EM – rond 7

Samkväm utanför Grand, från vänster: Per Johansson, Magnus Wahlbom, Kaj Andersson, Sven-Olof Andersson och Stellan Öhrn. Foto: Bjørn Berg Johansen

Ryssland är kvar på förstaplatsen efter 2-2 mot Montenegro. Två ronder återstår.

Under en seans vid ett av alla restaurang- och kafébord som vi sitter vid under en dag i Rogaska Slatina inlöpte rapporten att Magnus Wahlbom kämpade för remi mot Paul Habershon, England 2. När vi sedan kom tillbaka till Grand såg vi att han hade vunnit och det innebar 2,5-1,5 till Sveriges förstalag. Här Ulf Nybergs bidrag till segern:

Ulf Nyberg, Sverige 1 – Stewart Reuben, England 2
Sicilianskt (B 35)
1.e4 c5 2.Sf3 Sc6 3.d4 cxd4 4.Sxd4 g6 5.Sc3 Lg7 6.Le3 Sf6 7.Lc4 0-0 8.Lb3 a6 9.f3 Dc7
Reuben kör med en ovanlig drakbrygd.
10.Dd2 b5 11.0-0-0 Lb7 12.h4 Sa5 13.h5 Sxb3+ 14.axb3 b4
Möjligen en nyhet.
15.Sa4 e5 16.h6
Alternativet är att öppna h-linjen med 16.hxg6, men Ulf hade en frestande uppföljning på gång.
16...Lh8


17.Sf5!?
Det hotar matt på e7 så svart gör bäst i att anta offret.
17...gxf5 18.Lb6
Banar väg för damen till g5. Det finns bara ett drag som håller i gång spelet.
18...Sxe4! 19.fxe4 Dc6 20.exf5


Som Gösta Petersson påpekade i efteranalysen måste svart spela 20...Lf6 och det är en helt öppen historia. Det är viktigt att kungen får ett flyktfält på h8.
20...Df6? 21.Th3 Tfc8 22.Lc5
Nu är svart tvungen att ge kvalitet för att kunna erbjuda kungen en flyktväg.
22...Txc5 23.Sxc5 Lc6 24.Tg3+ Kf8 25.Dxb4 d6


26.Se6+! fxe6 27.Dxd6+ De7 28.Dxc6
Ännu starkare än damvinsten med 28.Tg8+.
28...Te8 29.fxe6 Lf6 30.Tf1 uppg.
Personlig hälsning till Ingemar: Ulf har berättat för mig att de blommande träden här utanför är magnolier. De är mycket vackra, speciellt i dag. Ulf hälsar.

Sveriges andralag förlorade mot Turkiet med 0,5-3,5 och det innebar att fjärdelaget kunde gå upp som näst bästa svenska lag efter seger 3-1 mot Tf8-tyskarna. Och MFF fick nöja sig med remi mot Gefle. Inte bra.

Det blev sjunde gången gillt för min del. Jag blev uppriktigt sagt paff när motståndaren räckte fram näven som tecken på att han gav upp. Hans ställning med pjäs under var förlorad, så ur den synvinkeln var det egentligen inte någon överraskning. Det var mest att det kändes som om jag inte har vunnit ett parti på cirka hundratjugosex år, så jag har nästan glömt hur det ser ut när en motståndare ger upp. Med den vinsten lyckades vi besegra Helsingfors, turneringens näst lägst rankade lag med 2,5-1,5. Dr Wademark hävdar bestämt att det var hans medicin som hade verkan. Jag har fått en ny laddning i dag, så om jag inte förlorar i morgon så måste jag börja ta hans recept på allvar. Jag tänker inte avslöja receptet, för då riskerar kanske den gode doktorn att förlora sin legitimation med stöd av kvacksalverilagen.

Samtliga partier från veteranernas Lag-EM finns genomspelbara här.