måndag 9 juli 2012

SM i Falun – rond 2

Hans Tikkanen mot Pia Cramling. Foto: Niklas Sidmar

Det är möjligt att vi redan har sett det vackraste SM-draget i Falun. Jag tänker på Hans Tikkanens avslutande drag mot Pia Cramling i gårdagens rond:

Hans Tikkanen – Pia Cramling
Vit drar


29.De7+!! uppg.
Tack för kaffet. På 29...Lxe7 följer ju 30.Tb8+.

Fjolårsmästaren Tikkanen delar nu ledningen med klubbkompisarna Nils Grandelius och Axel Smith. Det är alltså tre gånger LASK i topp på 1,5 poäng.

Rond 2
Erik Hedman – Erik Blomqvist 0-1
Jonny Hector – Nils Grandelius remi
Axel Smith – Eric Vaarala 1-0
Hans Tikkanen – Pia Cramling 1-0
Emanuel Berg – Bengt Lindberg remi

Rond 3 (måndag)
Bengt Lindberg – Erik Hedman
Pia Cramling – Emanuel Berg
Eric Vaarala – Hans Tikkanen
Nils Grandelius – Axel Smith
Erik Blomqvist – Jonny Hector

Två saker jag minns väldigt väl från Pardubice i fjol: Martin Lokanders kanonstart och min inklämda ulnarisnerv. Martin ställde upp på dispens i högsta gruppen och efter att ha besegrat GM Aleksej Gavrilov i femte ronden hade han en prestationsranking på 2629. Det har blivit fler stormästarskalper sedan dess. I en öppen turnering i tyska Norderstedt i påskas slog han bland andra GM Alexander Karpatjev och GM Ilmars Starostits. Nu är Martin topprankad i JSM-gruppen, men det har inte blivit någon kanonstart. Två remier. Igår såg det verkligen ut som om han skulle vinna:

Johannes Aira - Martin Lokander
Vit drar


46.Tc5!
Bästa räddningsförsöket i en förlorad ställning. Efter 46...Lxc5 47.Kxc5 h3 48.a7 h2 49.a8D h1D är poängen att vit inte kan schacka till sig g-bonden eller utdela remischackar, men det kan naturligtvis vara svårt att förvissa sig om det när det är ont om tid.
46...h3 47.a7 h2 48.a8D h1D 49.Dc8+ Kg3
Kungen försöker gömma sig bland sina pjäser med en förhoppning att g-bonden ska få chansen att glänsa.
50.Db8+


50...Kf3
Efter 50...Lf4 51.Tg5+! Kf3 52.Da8+ Kf2 53.Da2+ Kf1 54.Txg7 ligger remi nära till hands.
51.Db7+ Ke2 52.Db2+ Ld2 53.Te5+ Se3+


Det ser kanske ut som om svarts kung har lyckats freda sig men skenet bedrar.
54.Txe3+! Kxe3 55.Dd4+
Det är remi även efter 55.Dxg7 men det är ingen brådska att slå bonden.
55...Ke2 56.Dd3+ Kd1 57.Db3+ Kc1 58.Da3+ Kd1 59.Db3+ Ke2 60.Dd3+ Kf2 61.Dxd2+ Kg1 62.Dd4+ Kh2 63.Dxg7 remi

* * * * *

Sergej Karjakin, världsmästare i snabbschack. Foto: worldchess.kz

Magnus Carlsen hade en dålig dag på jobbet igår och förlorade den till synes säkra ledning han hade i snabbschack-VM efter tio ronder. Han förlorade mot både Vasilij Ivantjuk och Alexander Gristjuk, och i sista ronden var han åter mycket illa ute:

Veselin Topalov – Magnus Carlsen
Vit drar


40.Sh5+!! gxh5
Springaren hotade att kliva in på f6, men nu kunde det ha blivit mycket värre om Topalov funnit den korrekta uppföljningen, nämligen 41.Tg5+! Kf8 42.Dxh5 med matt.
41.Dxh5? Td6 42.Tg5+ Tg6 43.Txd5 Dc6


44.Dxg6+!
Bästa vinstförsöket.
44...Dxg6 45.Txd8 c4 46.d5 Dc2 47.d6 Dd2 48.Te4 Dxb2 49.Txc4 Da1+ 50.Kh2 De5+ 51.Kg1 De1+ 52.Kh2 De5+ 53.f4 De3 54.d7 Dg3+ remi


Där höll silvermedaljen på att ryka för Carlsen. Nu blev det guld för Sergej Karjakin och brons för Topalov.

* * * * *

Jazz på ankarplatsen vid Nyhavn. Foto: LG

Promenerade genom Köpenhamn igår och det var jazz ute, jazz inne, jazz i sinne. Beslöt mig för att ge Kultorvet en ny chans. Satt där i godan ro med min cappuccino, penna och kollegieblock när en man slog sig ner femtio meter bort och uppträdde hotfullt, mycket hotfullt: han öppnade väskan och tog fram sitt dragspel. Jag anade att det var kört. Det skulle bli plågsamt. Så satte han i gång och det blev en ändlös version av ledmotivet ur Gudfadern. Den gick på repeat. Det finns ett par fridstörare som uppträder på gågatan i Malmö med precis samma repertoar. Finns det möjligen nån vetenskaplig undersökning som visar att mänskor blir som mest givmilda när de tvingas lyssna till ledmotivet ur Gudfadern? Vet dragspelare nåt som jag inte vet? För egen del känner jag mig bara som mest mordisk. Till slut var det han eller jag, och han gjorde inte nån antydan att han tänkte sluta plåga mig. Jag tvingades fly. Det är tveksamt om jag ger Kultorvet fler chanser. Den nybyggda pissoaren attraherar inte det minsta (det är lika illa som en svulstig staty med en fet pösmunk på ardenner, som på Stortorget i Malmö) och där finns ingen jazzscen. Jag begav mig till friden vid Skuespilhuset nere vid hamnen. Det är lyckligtvis tätt mellan oaserna i Köpenhamn. Lite synd bara att man inte kunde uppfatta några tonslingor från den jazzscen som placerats på ankarplatsen vid närbelägna Nyhavn.