lördag 7 juli 2012

Snabbschack-VM i Astana

Boris Gelfand mot Peter Svidler i Astana. Foto: worldchess.kz

Tidsmässigt klaffar det nog perfekt. När sista draget är gjort i snabbschack-VM framåt fyra i eftermiddag så tar Falun över. Efter sju ronder i Astana leder Sergej Karjakin på 6,5 poäng, en halv före Magnus Carlsen. Då återstår tre ronder idag, sedan spelas de fem sista ronderna imorgon. Här ett av Karjakins glansstycken:

Sergej Karjakin – Alexander Gristjuk
Vit drar


32.Sxf5!! gxf5 33.Dxf5! uppg.
33...De6 faller på 34.Tg8+ Dxg8 35.Txg8+ Kxg8 36.Dxc8.

* * * * *

Startsignalen för SM i Falun går om ett par timmar och vi har länkarna på plats i den oumbärliga högerspalten. Lottningen för rond 1 i SM-gruppen:

Emanuel Berg – Erik Hedman
Bengt Lindberg – Hans Tikkanen
Pia Cramling – Axel Smith
Eric Vaarala – Jonny Hector
Nils Grandelius – Erik Blomqvist

* * * * *

Den här helgen spelar Ulf Andersson med i en weekendturnering över sex ronder i Haarlem, Holland. Länkarna är som synes på plats i d.o.h. Han fick en bra start igår kväll:

Marcel Schröer - Ulf Andersson
Engelskt (A 37)
1.Sf3 c5 2.c4 g6 3.g3 Lg7 4.Lg2 Sc6 5.Sc3 e6 6.a3 Sge7 7.Se4 d6 8.Tb1 0-0 9.b4 cxb4 10.axb4 d5 11.cxd5 exd5 12.Sc5 b6 13.Sd3 Lf5 14.Db3 Le4 15.Lb2 Lxb2 16.Dxb2 a5 17.bxa5 bxa5 18.0-0 Dd6 19.Tbc1 Lxd3 20.exd3 a4
En presumtiv hjälte anmäler sig till tjänst.


21.Sd4 a3 22.Dc3 Sxd4 23.Dxd4 a2 24.h4 h5 25.Lf3 Ta5 26.Kg2 Tfa8 27.g4 hxg4 28.Lxg4 Ta4 29.Tc4


29...a1D 30.uppg.
Den största överraskningen i första ronden var att GM Harmen Jonkman fick bita i gäset:

Harman Jonkman – Jasper Bons
Vit drar


Stormästaren ville hemskt gärna ha a4-bonden men ville inte släppa g4-bonden. Nu hade det varit ett förmånligt avbyte för vit, men ännu bättre än 1.Lxa4 är 1.Kc6 och att låta kungen hämta a4-bonden. Det krävdes raska beslut, båda spelarna hade mindre än en minut (med tio sekunders tillägg efter varje drag). Så fick Jonkman idén att peta på tornet. Det skulle han inte ha gjort: 1.Kd5?? Txb4! och vit gav upp några drag senare. Efter 2.axb4 a3 står kungen som synes väldigt olyckligt på d5.

* * * * *

Jazz på Palæ Bar. Foto: Jan Løfberg

Copenhagen Jazz Festival öppnade igår och pågår i tio dagar. Det spelas jazz på en massa scener, ute och inne, runt om i Köpenhamn. Ännu ett gott skäl att åka över Sundet. Men igår var det inte så mycket för musikens skull som för att träffa Jan Løfberg som jag satte mig på Öresundståget. Vi jobbar båda med bokprojekt som är förknippade med Bent Larsen; han i det stora formatet, jag i det lilla. Som framskymtat ibland på bloggen de senaste åren håller jag på att skriva historien om kandidatsemifinalen Spasskij-Larsen i Malmö 1968, och minsann om jag inte börja skönja sista sidan.

När en norsk schackentusiast, HWH, för ett par år sen ville förhandsbeställa några ex för att han trodde att det skulle kunna bli en bra julklapp så var jag tvungen att fråga honom vilken jul vi talade om. Nu kan vi gott tala om julen 2012. Henning, jag hoppas att du fortfarande är intresserad.

Jag tänker ge ut boken på eget förlag och det var en av anledningarna till att jag ville träffa Jan. Han driver Løfbergs Forlag och har mycket att lära ut. Jan föreslog att vi skulle träffas på ett av hans favoritställen, Palæ Bar på Ny Adelgade ett stenkast från Kongens Nytorv. Dit återvänder jag gärna. Baren delade ut sitt årliga jazzpris igår. Det var för tjugotredje gången. Uppriktigt sagt missade jag prisutdelningen, vid det tillfället stod vi utanför och diskuterade tryckerier och distributörer.

Det spelas jazz på gator och torg. Här på Niels Hemmingsens Gade. Foto: LG