måndag 27 augusti 2012

Istanbul och Köpenhamn

Klart för OS i Istanbul. Foto: chessolympiadistanbul.com

OS i Istanbul och Copenhagen Cooking. Det här blir en bra vecka. Du kan räkna med dagliga rapporter från Istanbul här på bloggen. Och dessutom får du naturligtvis de bästa länkarna för att följa festen där borta. Första ronden i morgon klockan 14. Återstår att se hur många partier som direktsänds. Det kommer att bli videosändningar på OS-hemsidan. Calle Erlandsson och hans kamera är på plats. Jo, det här kommer att bli bra.

Två önskedrömmar har jag. Den ena är att besegra en stormästare. Den andra är att någon gång få slå mig ner vid ett bord på Noma, ”världens bästa restaurang”. Vi får se hur pass realistiska mina önskedrömmar är. Nu har Noma ställt upp i Copenhagen Cooking med ”gastronomiske stjerneoplevelser til spotpris”, men för det första är åldersgränsen då max tjugo år och för det andra såldes platserna snabbt slut. Jag övervägde för en tiondels sekund att förfalska mitt leg och skaffa rastaflätor. Tveksamt om det hade funkat. Nu kommer jag hur som helst att åka över till Köpenhamn och avnjuta något. I det 83-sidiga programmet såg jag förresten något som jag inte hade förväntat mig: bland alla programpunkter finns ”Malmøfestivalen”. Jaha. Jag har tydligen redan besökt Copenhagen Cooking.