lördag 11 augusti 2012

Riga Open – del 4

Från femte ronden: jag mot Katrina Skinke. Foto: Matiss Silis

Pete Anderson & the Swamp Shakers spelade Buddy Holly-låtar i går kväll på ett av torgen längs huvudgatan Kalku iela i gamla stan med ståbas, buddybrillor och det hela. Så, nu har jag sagt allt positivt som finns att säga om fredagen. Du anar säkert vad som följer längre ner. Men låt oss börja med Sten Bernhardssons eleganta vändning.

Martin Becker - Sten Bernhardsson
Svart drar


Sten hade haft problem tidigare i partiet men nu löstes de i ett slag.
27...Txe4! 28.dxe4 d3 29.Dd1


29...Lxa1
Aptiten hade växt och Sten övervägde att strunta i att ta tillbaka kvaliteten och spela 29...Dd4, men efter 30.Tc1 Dxe4 (med matthot) 31.f3 De3 32.Kg2 d2 33.Tb1 Ld4 34.h4 klarar sig nog vit.
30.Dxa1 Db4 31.Dc1 d2 32.Dc2 remi

Det kom ett mejl från Jens Kristiansen om den här ställningen:

Lars Grahn – Katrina Skinke
Vit drar


”Har siddet og kigget på diagrammet til dit parti mod Skinke på din blog. Jeg tror hvid får afgørende angreb med 19.Txf6! Kxf6 20.Dh6! Ke7 21.Tf1 Ke8

analysdiagram

22.Sh5! gxh5 23.Lxh5 Lc8 24.Dg7.” Fritz instämmer och ger 24...Td7 25.Tf6 med idén Tf6-h6-h8 och vit vinner. En sådan fortsättning och jag kunde ha börjat kolla i papperna om det finns nåt skönhetspris. Men sånt händer ju bara andra.

För egen del är jag alltså motvilligt engagerad i dokusåpan ”Vad skulle du annars skriva om?”. Av besökssiffrorna på bloggen framgår att det finns folk som orkar lyssna på mig. Det är till och med så att antalet ökar när jag skriver om mina kvalfyllda äventyr. Det är okej. Om ni läser vidare så får ni för första gången på denna blogg se en svordom. Då förstår ni att det är allvar. Gästartist i detta avsnitt är en mycket sympatisk holländsk junior, Christopher Brookes, vars rankingtal jag bara kan avundas. Nåväl, avsnittet börjar i den här ställningen (intro):

Lars Grahn – Christopher Brookes
Vit drar


Christopher berättade i efteranalysen att han övervägde att bjuda remi i den här ställningen, men skämdes för att göra det med tanke på hur uselt han stod. Vad jag hade gjort om han hade lagt fram ett anbud? Jag hade kastat mig över bordet, tryckt hans hand, omfamnat honom, kysst honom på båda kinderna, gett honom mitt visakort och mina nya sandaler. Sedan hade jag dansat iväg barfota och firat natten lång som om det inte fanns nån morgondag. Men det kom alltså inte nåt remianbud.

För egen del tror jag inte det är lönt att bjuda remi ens om jag har matt i tre. Om Christopher hade känt till mitt förflutna och den eländiga dokusåpa som jag motvilligt är indragen i här på bloggen, så hade han aldrig ens kommit på idén att bjuda remi. I ”Vad skulle du annars skriva om?”, som likt Dallas aldrig tycks ta slut, finns det inte något happy end.

För er som inte redan har sett det: vit vinner med 29.d5!, till exempel 29...Sxd5 30.Td1 med hoten Tdxd5 och e3-e4, eller 29...Txb4 30.dxc6 följt av Sd4.

29.Tb1? Db7 30.Lxf6 exf6 31.d5 Lf8 32.Txc6 Td8 33.e4 f5


Vit har fortfarande klar fördel men det kan man rycka på axlarna åt. Det är ju inte något som kommer att påverka slutresultatet. Bäst är kanske 34.Tc7 Db6 35.Se5 Txd5 36.Txf7.
34.Sg5? De7 35.h4 Txb4 36.Txb4 Dxb4 37.g3
Jag såg i alla fall 37.Tc7? De1+ 38.Kh2 Ld6+ trots att jag var hänvisad till halvminutstillägget efter varje drag.
37...fxe4 38.Sxe4 Kg7 39.Dd3 Te8


Det är faktiskt först här som det går riktigt snett. Efter 40.Sc3 följt av Sxb5 får vit merbonde och fortfarande vissa vinstchanser.
40.f3? f5 41.Tc7+ Kh8


Sista chansen att räddas vad som räddas kan är dambytet. Efter 42.Dc3+ Dxc3 43.Sxc3 b4 44.Sa4 Td8 45.Sc5! är det möjligt att vit kan hålla remi. Men dokusåpans producent var inte inne på nåt sånt. Det skulle bryta mot grundtanken i den här serien.
42.Sf6
Med matthot på h7. Jag satsade på tombolavarianten, en taktisk lösning, men visste naturligtvis att det inte finns en chans på jorden att jag skulle lyckas med nåt sånt. Det är bara andra som har framgång med sånt.
42...De1+ 43.Kg2 Te2+ 44.Dxe2 Dxe2+ 45.Kh3


45...Le7!
Enda draget som säkrar vinsten och självfallet fann han det. Regissören gör tummen upp.
46.Tc8+ Kg7 47.Se8+ Kh6 48.d6


Löparen är fångad men vad gör väl det? Den tar ju med sig springaren i fallet.
48...Dxf3 49.Kh2 Df2+ 50.Kh1 Lxd6 51.Sxd6 De1+ 52.uppg.

Ärligt talat, jag var nästan gråtfärdig. Ska den här satans dokusåpan aldrig ta slut? Jag hade tankar på att vara med i Malta Open även i år. Det blir ingenting med det eller med nåt annat i den vägen.

På Valnu iela nära hotellet står de mobila små stånden uppradade. I ena ändan sitter en kvinna vars sortiment består av filthattar, halsdukar, stickade och knypplade, vantar, sockor och benvärmare. Till skillnad från nästan alla andra affärsidkare på Valnu iela säljer hon inte bärnstenssmycken. (Baseras Lettlands ekonomi på bärnsten?) Jag ser henne varje dag för hon finns nära mitt stamställe där jag äter lunch. Under den tid jag tillbringat vid restaurangbordet har hon sålt en filthatt till en äldre dam. Det är allt. Ibland växlar hon några ord med kvinnorna i stånden bredvid men för det mesta sitter hon och filosoferar på sin stol. Så snart nån intresserar sig för hennes grejer går hon fram med ett leende till den potentielle kunden och inleder ett litet samtal. Det leder alltså nästan aldrig till en affär. När nån går fram och prövar hennes filthattar så tänker jag: Köp! Köp! Köp! Till ingen nytta. Jo, jag har funderat på stödköp, men jag behöver ju inte nåt av det som hon har belamrat sitt stånd med. Jag känner bara inte för att köpa nåt som kommer att kastas när det har legat oanvänt i garderoben ett par år. Och det skulle hur som helst ändå bara vara en droppe i Pilsetakanalen. Hoppas att hon har ett rikare liv vid sidan om.

Kanske har hon betraktat mig vid nåt tillfälle och tänkt: Han ser ut som en sån där schackspelare som sitter och stirrar på träbitar dagarna i ända i en dåligt ventilerad lokal och sen drar sig tillbaka fullständigt förkrossad. Han ser ut att vara den typen. Sicken misär. Måtte han ha ett rikare liv vid sidan om.