lördag 11 augusti 2012

Riga Open – del 5

Jan Markos leder Riga Open på 7 poäng (av 8) inför sista ronden. Foto: Matiss Silis

När Martin Lokander var klar med dagens parti i näst sista ronden i Riga Open hade han 1 timme och 20 minuter kvar av betänketiden mot motståndarens cirka 5 minuter. Betänketiden är 1 timme och 30 minuter för hela partiet med en halv minuts tillägg efter varje drag. Martin la in ett damoffer för skojs skull.

Martin Lokander – Isaac Sanders
Vit drar


Tja, 20.Lxd3 cxd3 21.f5!? är en möjlighet, men Martin bestämde sig för att ha roligare än så. En del ägnar sig åt nöjen medan andra genomgår existentiella kriser i nästan varje parti.
20.f5!? Sxb2
Med damen i sikte. Fritz signalerar att 20...Sf6 är enda chansen i en dålig ställning.


21.fxg6! Sxd1 22.gxf7+ Kf8 23.fxe8D+ Kxe8 24.Lg6+
Vit har ett sagolikt löparpar.
24...Kd8 25.Taxd1 Da5 26.Tf7


26...Lf6
Det är hur som helst kört. 26...Dxc3 besvaras med 27.Lb6+ Ke8 28.Td7+ Kf8 29.e7+ med matt.
27.Se4 Le7 28.Txe7! Kxe7 29.Lg5+ Kf8 30.e7+


30...uppg.

Martin bjuder på en kombinationsövning från tredje ronden. Lösningen finns längre ner i inlägget.

Olegs Marutkins – Martin Lokander
Svart drar


Det blev 3-0 till Sverige idag. Sten Bernhardsson besegrade Elina Otikova från Lettland, medan jag slapp komplicerade ställningar mot en norsk junior.

Hakon Nordstrøm – Lars Grahn
Svart drar


Jag var nöjd med att ha gett honom en dubbelbonde inför ett eventuellt slutspel och ville inte ge honom chansen att räta ut den.
10...Dg6!
Jag var beredd att förlora rockaden med 11.De5+ Kd8 med idén Te8.
11.Lc4!?
Han var beredd att offra g2-bonden. Jag räknade några minuter på 11...Dxg2 12.0-0-0 Dg5+ 13.Td2 och gillade inte riktigt vad jag såg. Svarts utveckling är inte mycket att hurra för. Fritz ger ett litet plus för svart, men där litar jag inte på hans omdöme. Dessutom såg jag att om jag spelade det naturligaste draget i ställningen och han svarade med det till synes naturligaste draget så kunde han känna sig lurad.
11...0-0 12.0-0?
Svart står förvisso bra även efter andra drag.


12...d5!
På 13.Le2 följer 13...dxe4 med bondevinst. Jag tror inte att jag hade gjort bort mig i det slutspelet och skapat ett nytt avsnitt i den där dokusåpan.
13.exd5 Lh3 14.g3 Lxf1 15.Txf1 cxd5 16.Lxd5 Tad8 17.De4 Dxe4 18.Lxe4 Tfe8


Vit har en bonde för kvaliteten, om man är snäll och räknar dubbelbonden som två bönder. Jag vann efter ytterligare ett dussin drag.

Martins kombination: 1...f5! 2.uppg. Vad är väl en löpare mot fältet h3?

Martin, SK Rockaden Stockholm, berättade att hans nästa turnering är kadettallsvenskans final i Malmö nästa helg.

LG: Det kan väl bli kämpigt för Limhamn att försvara titeln?
ML: Linus och Philip är för gamla för att vara med.
LG: Men då är det ju kört. Då vinner Rockaden.
ML: Ja.

Ta det som ett stalltips.

För övrigt måste jag ha hotellfönstret stängt. Det är tydligen nåt basketevenemang på gång här i Riga och marknadsföringen är olidlig. Det pågår minmatcher på Kalku iela och de kommenteras av en flåshurtig kommentator med maxvolym på högtalarna. Det har pågått hela dan. Jag anar en vacker stadskärna men den liknar nu mest ett turistanpassat nöjesfält. Det vimlar av kaféer och restauranger, men jag har till exempel inte funnit ett enda antikvariat värd namnet. Så synd på en fin gammal stad.

Och nu har grabbhalvan plötsligt tystnat. Saligheters salighet. Jag öppnar fönstret och släpper in hans tystnad.

* * * * *

I Manhems GM-turnering inledde Victor Nithander med att besegra topprankade Tomi Nybäck i ett hej vilt parti. Wow. Mer om det senare.

I junior-VM fick Nils lite hjälp på traven i dagens rond:

Antonios Pavlidis – Nils Grandelius
Vit drar


42.Kf4? och greken gav upp innan Nils hunnit placera springaren på d5. Det kommer Axel Smith säkert att berätta mer om på schack.se.