torsdag 13 september 2012

I väntan på Grand Slam-finalen

Vladimir Malachov och Baadur Jobava vid gårdagens premiärrond i Burgas. Foto: chessbg.com

I väntan på Grand Slam-finalen i Sao Paulo och Bilbao med Magnus Carlsen i en av huvudrollerna får vi hålla till godo med bland annat den dubbelrondiga turneringen i Burgas, Bulgarien. Där grasserar remierna men de har inte tillkommit utan kamp. Det enda vinstpartiet i de två första ronderna:

Baadur Jobava – Vladimir Malachov
Vit drar


Jobavas bondestorm har orsakat svagheter kring den egna kungen. Det var läge att täcka upp bakåt med 19.Lf3.
19.Db3 Dh4
Det hotar Dh3 med dubbelhot mot g2 och e3.
20.Tf2 Dh3 21.Ld1
Damen garderas men det hjälper inte.


21...Txf4!
Det baseras förstås på det indirekta matthotet på g2.
22.Lxf4 Sxf4 23.Lf3


23...Se2+
Vits dam är ju åter ogarderad.
24.Txe2 Lxf3 25.Tf2 Dxg4+ 26.Kf1 Tf8
Det hotar 27...Le2+ 28.Ke1 Dg1+ och det finns inte något hållbart försvar.
27.Te1 Dh3+ 28.Kg1 Tf4


29.uppg.

Här alla partierna genomspelbara (fast länk under Aktuella partier i d.o.h.).

* * * * *

I morgon startar Skovbo GM i Borup Kulturhus. Som framgår av deltagarlistan är tre av de fyra topprankade ukrainska stormästare. Det finns en svensk kvartett bland de 74 deltagarna: Axel Smith, Daniel Semcesen, Christian Jepson och Philip Lindgren.

För egen del finns jag numera med i deltagarlistan till Malta Open. Jag slår följe med grannen Stellan, som ju vann turneringen i fjol. Och jag tänker anstränga mig lite extra att inte glömma min laptop vid en biljettautomat den här gången.