lördag 30 mars 2013

Påskpärla från Norrköping

Tiger Hillarp Persson finns med i ledargruppen tillsammans med fem andra spelare efter fem ronder i Norrköping. Foto: Lars O A Hedlund

När jag som idag åker till Danmarksmästerskapet i Helsingör så gör jag det strängt taget inte för att titta på schack. Sådant gör man ofta bättre hemmavid. Nä, jag åkte dit för att träffa schackvänner, för att vara social. Mitt sociala rankingtal är intakt till skillnad från mitt schackliga dito, som är i fritt fall.

Det första jag gjorde vid hemkomsten var att kolla slutfasen av femte ronden i Påskturneringen i Norrköping. Vid det laget var följande parti redan avklarat:

Ulf Hammarström – Anton Frisk Kockum
Treraderssystemet (A 30)
1.Sf3 Sf6 2.c4 e6 3.g3 b6 4.Lg2 Lb7 5.0-0 c5 6.Sc3 Le7 7.Te1 0-0 8.e4 d6 9.d4 cxd4 10.Sxd4 Dc8 11.b3 Td8 12.Lb2 Sc6 13.Sxc6 Lxc6?


14.Sd5! Db7
Här är 14...exd5 15.exd5 ännu värre.
15.Sxf6+ Lxf6 16.Lxf6 gxf6 17.Dg4+ Kh8 18.Dh4 De7 19.Tad1 Tac8 20.Td2 b5?
I en besvärlig ställning – trycket mot d6 ökar – ges vit chansen att åter briljera.
21.cxb5 Lxb5


22.e5!! dxe5
På 22...Kg7 följer 23.Db4.
23.Le4!
Jag kan föreställa mig lyckokänslan av att få genomföra en sådan kombination.
23...f5 24.Dxe7 Txd2 25.Df6+ Kg8 26.Dg5+


26...uppg.

Finns det något skönhetspris i Norrköping? Då är detta parti min favorit. Säger jag utan att ha kollat så mycket annat därifrån - kom gärna med motkandidater.

Återkommer till Helsingör. Innan jag åkte dit såg jag att om jag hade haft ett spelkonto och satsat på vinst för Jens Kristiansen mot fjolårets Danmarksmästare, numera Skanörbon, Sune Berg Hansen, så var oddset 7.50. Nu har jag alltså fortfarande inte något spelkonto. Och Jens vann.

Davor Palo har gjort en succéartad turneringscomeback. Han leder Danmarksmästerskapet inför morgondagens slutrond. Foto: Dansk Skak Union

Per Rasmussen stack en broschyr i näven på mig. Det handlar om veteran-NM i Allinge 7–16 september. Jag är absolut pigg på att vara med, och jag rekommenderar livligt andra att också dra i väg till vackra Bornholm. Jag säger bara fiskrökerier och spelvänliga klockslag (rondstart klockan 13).

För några dagar sedan lämnade jag besked på Bloggers hjälpcentral att jag inte kunde spara ändringar i den oumbärliga högerspalten (det är bland annat därför Påskturneringen fortfarande ligger bland Kommande turneringar). Nu ser jag att det börjar välla in klagomål med liknande vittnesbörd. Men problemet är ännu inte löst – Google har kanske påskstängt. Och själv har jag ägnat timmar åt att försöka finna en vacker mall till en hemsida. Jag är på väg bort från bloggen.