tisdag 2 juli 2013

”En klassiker”

Yasser Seirawan och Robert Byrne i Merano 1981. Foto: Lars Grahn

Så har juli-numret av Chess Life distribuerats till medlemmarna i amerikanska schackförbundet USCF. Det innehåller bland annat en minnesartikel om Robert Byrne (1928-2013). Artikelförfattaren Frank Niro hörde av sig och undrade om jag kunde bidra med bilden ovan, och jag tycker mycket om hans motivering till att han ville ha just den: ”The tennis photo is a classic!” Jag har berättat mer om bilden i serien Bilden berättar.

Chess Lifes redaktör Daniel Lucas ville ha fler Byrnebilder och blev glad när jag kunde erbjuda en från pressrummet i Merano 1981. Den hamnade på omslaget. Här som så ofta är det motivet och bildkompositionen som är viktigast. Skärpa och färg kommer för det mesta i andra hand. En av mina käpphästar har varit att jag gärna vill se schackspelarnas ögon. Det är de enda synbara ingångarna till hjärnan.

Det fanns en tid då jag tyckte att det var jätteskoj att fotografera och en separatutställning i samband med OS i Thessaloniki 1984 gjorde att flera tidskrifter hörde av sig. Nu är min Nikon F3 pensionerad sedan många år tillbaka, men det finns tusentals svartvita bilder i mitt arkiv. Om det finns mörkrum kvar så är det väl något som bara kan intressera Riksantikvarieämbetet.

* * * * *

Jag har anmält mig till Riga Open, som spelas den 5–11 augusti – länk till deltagarlistan i d.o.h. under Kommande turneringar. Så här långt är det 118 anmälda varav 28 stormästare. Jag har bara ett halvdussin spelare efter mig i startlistan, så det här kan mycket väl gå käpprätt åt något hett ställe. Det kom ett välkomstmejl från Katrina Skinke i organisationskommittén. Kanske ser hon mig som ett presumtivt offer med tanke på vad som hände när vi möttes i fjol. Jag har meddelat henne att om vi hamnar i samma banor som förra gången så tänker jag avvika med 19.Txf6!.

* * * * *

Snygg avslutning i dagens toppmöte i Norgemästerskapet:

Jon Ludvig Hammer – Atle Grønn
Vit drar


31.Txe6! Kxe6 32.Te1+ Kf6 33.Dxd5 uppg.
Det finns inte något hållbart försvar mot matten/schacken på e6.