onsdag 3 juli 2013

Sveriges bästa kafé

Restaurangguiden White Guide har utsett Olof Viktors i Glemminge till Sveriges bästa kafé. Jag har länge tänkt åka dit och fick med utmärkelsen den knuff jag behövde för att komma i väg tillsammans med dottern Lisa. Olof Viktors ligger ute på den österlenska bondvischan i en gammal lantgård omgiven av åkrar. Det blev tåg, buss och landsvägspromenad; sammanlagt tre timmars färd fram och tillbaka. Det var det värt. White Guides motivering säger vad det är tal om: ”För att med exceptionella bröd och bakverk samt höga ambitioner på kaffeserveringen ha skapat ett kafé bortom allfarvägarna som i samspel med den traditionellt skånska miljön blivit en destination i sig.”

Vi satte oss utanför verandan (skymtar på Lisas bild) och för mig var det som att färdas tillbaka i tiden till farfars veranda. Det var i Norra Grönby på Söderslätt, där jag tillbringade flera av min barndoms somrar. Farfar hade också råvarorna inpå knuten men den gamle skräddarmästaren var inte lika duktig på att tillreda dem som personalen på Olof Viktors. Nu blev det en smörgås med stekt tuppbröst från Raskarum med en röd coleslaw, parmaskinka och cornichons (små gröna inlagda gurkor). Till det äpplemust. Sedan blev det ett bakverk och en cappuccino. Jo, det var värt hela resan.

Och i morgon börjar GP-turneringen i Peking. Det är ju flera dagar sedan vi såg världseliten i aktion ...