torsdag 27 februari 2014

Dubbelfångst i elitserien

Stefan Schneider kombinerade. Foto: Calle Erlandsson

Det känns lite grann som släppefester när partifilerna från elitserien serveras på schack.se. Nu är partierna från senaste ronden i elitserien tillgängliga. Jag fastnade för en dubbelfångst:

Stefan Schneider, Limhamns SK – Rahul Kumar, Örgryte SK
Vit drar


27.Txc5! bxc5 28.Lc7
Just det, pjäsfångst.
28...Kg7 29.Lxa5 Tb8 30.Lc4 Tb2 31.Lb3 Tb1 32.Ld2 Th1 33.Kg2 Tb1 34.Le3 c4 35.Lxc4 Tb4 36.Ld3 Ta4 37.Lb1 a5 38.Lc5 Kf7 39.d6 exd6 40.Lc2


40...uppg.
Först fångades springaren på a5, sedan tornet på a4. Löpare till b3 kan fullborda fångsten.

* * * * *

Det ska dras in nya vattenrör till lägenheterna här i vår bostadsrättsförening. Först ska det borras. Enligt lappen i brevlådan skulle jag utsättas för detta onsdag eller torsdag eller fredag nån gång mellan 8 och 16. Lagom preciserat. Fridstörarna har en av mina reservnycklar.

Grannen Stellan flydde till stadsbiblioteket när de gick i gång i hans lägenhet. För egen del har jag gått i partiell landsflykt. Igår och idag har jag haft mitt högkvarter på underbara Atelier September i Köpenhamn. Tipset fick jag med denna artikel i Sydsvenskan.

Nu har jag haft gott sällskap på andra sidan Sundet. Igår bjöd jag dottern Lisa på födelsedagslunch i högkvarteret. Idag var jag där med min nypensionerade barndomsvän Georg. En gång i veckan lunchar vi tillsammans och vi försöker variera oss. Det handlar i regel om dagens lunch nånstans i Malmö. Om någon vill ha ett gott råd i denna fråga så står jag gärna till tjänst.

När jag kom hem igår noterade jag med stor besvikelse att man inte borrat ett enda hål. Idag blev det ett hål. Återstår ett halvdussin hål! Jag vill ha tillbaka min lägenhet och friden! Nästa gång jag förlorar ett schackparti tänker jag skylla på att jag i slutet av februari var tvungen att ställa väckarklockan tre dagar i sträck för att fly fältet undan fridstörarna.

För övrigt spelas det schack på Atelier September varannan torsdag. Det var si och så med aktiviteten idag, men jag träffade i alla fall några trevliga mänskor vid brädena. Trevligt ändå med ett kafé där det finns ett par schackspel till hands.