torsdag 24 juli 2014

Politiken Cup – rond 4

Jens Ove Fries Nielsen har säkrat skönhetspriset, om det finns något. Foto: Sigfred Haubro

Skoj att komma hem till Politiken Cup igen. När jag satt och språkade med mina danska schackvänner hade jag noll koll på vad som hände i fjärde rondens partier, men flera kom fram och rekommenderade mig att ta en titt på partiet mellan Jan Timman och den fullständigt oberäknelige Jens Ove Fries Nielsen. Nu har jag spelat igenom det hela och delar gärna med mig av slutfasen:

Jan Timman – Jens Ove Fries Nielsen 
Svart drar


Svart har problem. 25...Sd5 26.De4 hotar bland annat 27.Dh7+ Kf8 28.Sf5 med damfångst. 25...Sxh5 26.Sxh5 Dxh5 27.Sxg4 är nästan lika illa. Så Jens Ove fick fiska i grumligt vatten och det är något av en specialité hos honom.
25...Sd4
Svart har inte mycket till kompensation för pjäsen efter 26.Lxd4 Txd4 27.exf6, men Timman gav sig i stället ut på damjakt.
26.De1?
Så hur ska svart bemöta hotet Sf5?
26...Lxg2!!


Nu faller 27.Sf5?? på 27...Sf3+! med matt. Ett barskt uppvaknande för Timman.
27.exf6 Sf3+ 28.Sxf3 Lxf3 29.Le3 Lxf6


30.Df2??
30.Txf3!? gxf3 31.Kf2 är enda överlevnadschansen.
30...Lxb2?
Jens Ove missar första chansen till ett vackert avslut.
31.Le4?
31.Dh2 hade neutraliserat den första angreppsvågen. Jens Ove fick en andra chans att briljera och tog den.


31...Td2!!
Det förtjänar kanske två och ett halvt utropstecken.
32.Lxd2 Ld4 33.Lxf3 gxf3!


34.uppg.
Wow!

Jens Ove finns med i en grupp på sju spelare med 4 poäng. Turneringstabellen.

* * * * *

Jag är en blödig typ. Det gick bra så länge jag skulle redogöra för matchen mellan Bent och Boris, men när jag skulle berätta om det avslutande avsnittet om Lizzie brast det. Halvvägs in på ingressen på sidan 90 var jag tvungen att lägga ner boken och se mig om i publiken efter en avlösare. Jag talar om gårdagens föredrag i Helsingör. Historien om Lizzie gör mig fortfarande gråtfärdig. Jonny Hector fanns i publiken och hade godheten att ta över läsningen.

Det var ändå en skön föreställning. Jag hade med en kartong böcker till Dansk Skaksalg, som har försäljning på plats under Politiken Cup. Slutsålt efter ett par timmar. Det är ett kärt besvär att släpa i väg en ny kartong till Helsingör.

Det tål att upprepas: jag är fullständigt överväldigad över mottagandet av boken. De numrerade ex som jag erbjöd à 1000 kronor är nu nästan slutsålda. Listan över välgörare:

(1. LG)
2. Calle Erlandsson, Lund
3. Olle Häggström, Göteborg
4. Nils Åke Malmdin, Sundsvall
5. Carl Fredrik Johansson, Uppsala
6. Harry Schüssler, Uppsala
7. Gunnar Finnlaugsson, Lund
8. Bengt Kvisth, Malmö
9. Bertil Pålsson, Malmö
10. Peter Collett, Stockholm
11. Niklas Nabbing, Angered
12. Lennart B Johansson, Sölvesborg
13. Kenneth Josefsson, Ängelholm
14. Sören Svensson, Mölndal
15. Verner Christensen, Solrød Strand, Danmark
16. Ludvig Sandström, Hägersten
17. anonym välgörare
18. anonym välgörare
19. Sven-Olof Andersson, Östersund
20.

Ordinarie priset är 140 kr och fraktkostnaden 30 kr tillkommer. Beställningar till grahn1@gmail.com varpå jag sänder bok och faktura. Beställare i övriga nordiska länder kommer undan med samma fraktkostnad.