onsdag 10 september 2014

Ännu en autograf i Saint Louis

Magnus Carlsen signerar VM-kontraktet. Foto: Magnus Carlsens Twitter

Till bilden ovan kommenterade Magnus Carlsen i ett Twitter: ”Med glädje har jag skrivit autografer till fansen i Saint Louis. Efter turneringen fick jag tid att skriva en till.” Det var alltså VM-kontraktet som signerades.

I min schackspalt i Sydsvenskan idag under rubriken ”Magnus Carlsens svåra beslut” har jag beskrivit vari problemen kring VM-matchen i Sotji består. Till exempel:

”I första skedet talades det om att det var Krasnodarregionen, där Sotji ingår, som skulle stå för kostnaden med en budget på drygt 21 miljoner kronor. Garanten för det var Krasnodarregionens guvernör Alexander Tkatjov, en av de personer som står på EU:s sanktionslista. Han har fått en rysk utmärkelse för sitt engagemang i Krimfrågan.”

Slutkämmen: ”Kirsan Iljumsjinov har bjudit in statsministrarna från Norge och Indien till det symboliska förstadraget i första VM-partiet. Arrangörerna är nog medvetna om det skulle betraktas som mycket provokativt att låta Alexander Tkatjov utföra det draget.”

Nästa VM-problem som Kirsan Iljumsjinov måste lösa skyndsamt: damernas VM-turnering ska börja den 11 oktober, det vill säga om lite drygt fyra veckor. Ingen av de 64 deltagarna kan boka biljett till spelorten, för det finns fortfarande inte någon arrangör! Det är som vanligt en skriande brist på sponsorer när Fide är inblandat.

* * * * *

Om några veckor levereras en andra upplaga av ”När Bent mötte Boris och sista dansen med Lizzie” från tryckeriet. Första upplagan håller på att ta slut. Det har gett mig chansen att korrigera ett par slarvfel som har påpekats i recensionen i Skakbladet nummer 4/2014 – se här. Jag råkade skriva Boleslavskij i stället för Bondarevskij på ett ställe (sidan 43), och jag tittade på fel turneringstabell när jag skulle återge Bent Larsens slutplacering i interzonturneringen i Palma de Mallorca 1970 (sidan 82). Skakbladets recension gäller alltså första upplagan, om någon undrar när de så småningom står med bokens andra upplaga i handen och inte kan finna just de felen. Dessa fel har både jag och mina fyra korrekturläsare missat – mänskligt.

”När Bent mötte Boris och sista dansen med Lizzie” kostar 140 kr. Fraktkostnaden 30 kr tillkommer. Beställningar till grahn1@gmail.com varpå jag sänder bok och faktura. Fraktkostnaden är densamma för övriga Norden.