måndag 22 september 2014

Ungdoms-VM i Durban

Foto: 2014wycc.co.za

Min granne Stellan, bostadsrättsföreningens revisor och ende stormästare, har dragit i väg till Durban, Sydafrika. Där är han coach för den svenska truppen i ungdoms-VM: Joar Ölund U18, Felix Tuomainen U16 och Milton Pantzar U14. Det finns 995 juniorer från 49 nationer på plats. Efter två inledande vinster var Miltons parti bland de direktsända i tredje ronden. Där blev det förlust mot indiern Abhimanyu Puranik. Länkarna är på plats i den oumbärliga högerspalten.

För två veckor sen spelades den årliga vänskapsmatchen mellan Limhamns SK och Øbro. Jag var med och förlorade mot en junior som jag aldrig hade hört talas om förut, Viktor Haarmark Nielsen. Nu vet jag bättre. Han är Danmarks ende representant i Durban. Danmark har alltså en spelare i ungdoms-VM, Sverige tre och Finland åtta. Och för att komplettera bilden av spelare från Norden: Norge har tjugosju spelare på plats! En Carlseneffekt?

* * * * * 

I lördags spelades en kvalificeringsmatch till norska elitserien i Oslo: Nordstrand–Hell 3,5–2,5. Hell ställde upp med Hans Tikkanen och Tiger Hillarp Persson på toppborden – se här.

* * * * *

Min bok ”När Bent mötte Boris och sista dansen med Lizzie” kostar 140 kr. Fraktkostnaden 30 kr tillkommer. Beställningar till grahn1@gmail.com varpå jag sänder bok och faktura. Fraktkostnaden är densamma för övriga Norden.