måndag 17 november 2014

Sjunde VM-partiet i Sotji

Vishy Anand pressades av Magnus Carlsen timme efter timme men höll remi. Foto: sochi2014.fide.com

Det var idag som Magnus Carlsen skulle göra det dödliga rycket. Vishy Anand återvände till det beprövade Berlinförsvaret och länge följde man ett parti som spelades i GP-turneringen i Tasjkent förra månaden. I diagramställningen var det dags att avvika från föregångaren och det var Anand som hade något i bakfickan.

Magnus Carlsen – Vishy Anand 
Svart drar



I partiet Giri–Radjabov följde 25...f5. Nu prövade Anand 25...Sf7. Det uppstod småningom ett slutspel där Carlsen hade torn, två springare och två bönder mot Anands torn och fyra bönder. Bland kommentatorerna spekulerades det livligt i om Anand skulle kunna hålla det slutspelet. Svaret kom efter 122 drag och drygt sex timmars spel. Anand bestod uthållighetsprovet och höll remi. Men det måste ha påverkat kraftreserven i väsentlig mån.

Carlsen leder med 4–3 och nu är det Anand som har vitövervikt i resten av partierna om matchen går hela distansen ut.

Partikommentarer på chess.com, chessbase, TWIC och Schack.se.
Länksamling hos Bergensjakk.

* * * * *

Bloggning i Sliema efter duellen med Caruana. Foto: Bengt Kvisth

Ibland måste man fatta svåra beslut. Efter att ha tilldelats ett avsides rum på hotellet i Sliema lördag kväll upptäckte jag att utlovat wi-fi inte fungerade. I receptionen fick jag det avmätta beskedet att de skulle kolla det ”imorgon”. Jag översatte det till: ”Det skiter jag i – gå och lägg dig!”

När jag träffade medresenärerna dagen efter fick jag överväga riskerna med att kräva ett nytt rum. Jag skulle kanske få ett mot en mycket trafikerad gata eller något i närheten av en lika trafikerad hiss. Efter moget övervägande har jag fattat beslutet att behålla mitt tilldelade rum och att sköta kontakten med omvärlden från ett kafébord nere i receptionen. Där finns alltså ett fungerande wi-fi. Återstår i fortsättningen att gnälla över mina partier i Malta Open. Att jag någon gång får återuppleva succén från veteranernas lag-EM i Sibenik känns orealistiskt. Det är väl som om Bosse Larsson skulle göra comeback och ta MFF vidare i Champions League. Men vem är jag att klaga: här, cirka femtio meter från Medelhavet, är det runt tjugo grader, sandaler och shorts.

Efter att ha vunnit i första ronden fick jag möta Caruana i andra ronden. Japp, Caruana. Och nu undrar förstås alla hur det kändes att sitta ner och spela mot honom. Det kändes helt okej, ingenting märkvärdigt. Han spelade konstigt i öppningen och hans kung blev fastnitad på e8. Jag fick till en småputtrig slutkombination:

Grahn – Caruana 
Vit drar



22.Txc6! Dd8
Just det, efter 22...bxc6 23.Lxc6+ kan svart inte gå emellan med någon av springarna på grund av matten på e7, och av samma skäl kan damen inte slå löparen på c6.
23.Tc2 Dxg5 24.Lxg5 Tc8 25.Txc8+ Sxc8 26.Lxb7
och vit vann.

Oj, jag glömde att ange motståndarens förnamn ovanför diagrammet. Jag mötte George Caruana från Malta. Imorgon väntar en grym dubbelrond.

* * * * *

Min bok ”När Bent mötte Boris och sista dansen med Lizzie” (kandidatmatchen Spasskij-Larsen, Malmö 1968) med partikommentarer av Magnus Carlsens sekundant Peter Heine Nielsen kostar 140 kr. Fraktkostnaden 30 kr tillkommer. Beställningar till grahn1@gmail.com varpå jag sänder bok och faktura. Fraktkostnaden är densamma för övriga Norden.