lördag 21 maj 2016

Blixt i levande livet

Arrangörerna i Helsingör har säkrat Blues Brothers medverkan i parblixten onsdagen den 27 juli. Foto: Sigfred Haubro

Av alla blixtturneringar som jag har ställt upp i är det ett par som jag minns speciellt, som en som arrangerades i rådhuset i Köpenhamn på 1970- eller 1980-talet, förmodligen en jubileumsturnering. Om jag minns rätt var det en fyramannaturnering. Bara det att fragment av turneringen har lagt sig till rätta i en av mina minnesceller säger något om hur jag upplevde evenemanget: det är ett utmärkt koncept. Det är socialt som alla lagturneringar, det är lagom ambitiöst, det är rätt snabbt genomfört. Ändå är det en ovanlig turneringsform.

Idag spelas tyska blixtmästerskapet för klubblag och bland blixthajarna finns Vladimir Kramnik. Han spelar för en klubb som inte utmärkt sig i dessa sammanhang förut, SF Bad Ems/Wolfhagen. I laget spelar också Alexander Riazantsev, Sergej Rublevskij och Pavel Ponkratov. Att klubben ställer upp med en rysk stormästarkvartett har väckt kritik.

Boris Gelfand kommer inte att ställa upp i Xtracon Chess Cup i Helsingör till sommaren (tidigare Politiken Cup), men han kommer ändå att vara på plats på den stora schackfesten i Helsingör, bland annat för att spela med i blixtturneringen fredagen den 29 juli. Två dagar tidigare, onsdagen den 27 juli, arrangeras parblixten. Blues Brothers - vars solbrillor möjligen bryter mot Fides klädkod - finns med bland de redan anmälda lagen.

Det blir glest med svenska toppspelare i den öppna turneringen den här sommaren. Sista ronden i SM-gruppen spelas söndagen den 24 juli och första ronden i Xtracon Chess Cup den 23 juli. Men det är kanske möjligt att vi får se en och annan svensk elitspelare i parblixten. I fjol bildade Nils Grandelius och Jasmin Bejtovic laget Project Kaskader.

För egen del kommer jag med glädje att följa Xtracon Chess Cup som åskådare, och du kan som vanligt räkna med dagliga bloggrapporter därifrån. I fjol samlade turneringen 431 deltagare och arrangörerna hoppas på en siffra däromkring även i år, vilket väl gör det till Nordens största öppna internationella turnering.

Jag spelar mycket sällan blixt på nätet, det är ju inte som att spela i levande livet. Att sitta framför en datorskärm gör jag ändå tillräckligt ofta. Men nästa lördag tar jag på mig rollen som spelande turneringsledare för The 1st Closed Copenhagen Blitz Chess Challenge & Championship. (Jag kunde inte komma på någon pampigare titel.) Första försöket ställdes in på grund av regn, men nu hoppas jag att vi kommer i väg. Som ett slags reseledare kommer jag att lotsa gruppen till ett par av mina favoritställen i Köpenhamn. Min tanke är att vi ska genomföra själva turneringen hos Copenhagen Street Food, utomhus om vädret tillåter. Det är en sluten turnering med redan inbjudna spelare, men om några danska schackvänner har lust att språkas vid om schack och om livet i största allmänhet lär vi dyka upp i ”spellokalen” omkring klockan 14.

Jag är numera en medioker blixtspelare. Mina meriter på det området kan dateras till 1970-talet. När jag hade besegrat Boris Gulko i en turnering i Lund 1976 valde Simon Krenzisky att publicera partiet i sin schackspalt i Sydsvenska Dagbladet. Inga märkvärdigheter men nog för att jag ska minnas den dusten med välbehag. Det mest spektakulära blixtparti jag har presterat tillkom i Luxemburg 1971. Båda partierna återges här.

Min ambition i The 1st Closed Copenhagen Blitz Chess Challenge & Championship är att inte komma sist. Om det går över förväntan är det kanske läge att börja fundera på deltagande i parblixten i Helsingör.