lördag 25 februari 2017

Klart för VM-final

Dronavalli Harika förlorade särspelet i sin semifinal. Foto: David Llada

Dronavalli Harika fick en smakstart i särspelet mot Tan Zhongyi:

Dronavalli Harika – Tan Zhongyi 
Vit drar



12.Dh4! Te8 13.Lxh6 d5 14.e5 Sd7 15.Sg5 Lxh6 16.Dxh6 Sf8 17.Tf4



17...uppg.

Men Tan Zhongyi utjämnade och efter sex särspelspartier var ställningen 3–3. Det dukades det fram för ett harmageddonparti där Tan drog det längsta strået.

Så får vi en VM-final över fyra partier mellan Tan Zhongyi och Anna Muzytjuk. Efter en vilodag inleds finalspelet på måndag.

Partierna genomspelbara
Turneringens webbplats

* * * * *

Näst sista versen i Cannes

Olesen & Grahn laddar hårt vid Croisetten inför näst sista ronden i Cannes Open.

Det har varit skoj att spela schack igen och jag försöker intala mig själv att elo-tappet inte spelar någon roll. Det blev alltså ett tävlingsparti i fjor och nu har jag snart spelat nio partier i Cannes Open. Det kommer säkert att bli fler turneringar för mig i år.

Jag ser att anmälningstiden för veteranernas lag-VM på Kreta har gått ut men förmodligen tar arrangörerna emot efteranmälningar med glädje. Ett större problem är kanske att fem svenska lag i gruppen 65+ redan har fullt manskap. Jag får väl försöka engagera tre trevliga veteraner och bilda ett lag tillsammans med dem.

Idag mötte jag en sympatisk fransman. Det blev mitt första remiparti på Rivieran.

Dominique Metras – Lars Grahn 
Svart drar



Alla hans bondeframstötar neutraliserade – jag var rätt nöjd.
24...Sc4+! 25.Lxc4
Inte 25.bxc4 bxc4+ 26.Kc2 Da5!, och efter 25.Ka2 Lxa3 26.bxc4 bxc4 går det inte att slå löparen för matt på a5.
25...bxc4 26.b4 a5 27.Ta1 Kb7 28.Sg1



Det finns två bra planer. Den ena är 28...Ta8 följt av dubblering på a-linjen och axb4 i rätt läge. Den andra är 28...The8 med idén f5-f4. Jag valde en grumlig plan med 28...Kc8 för att gömma kungen på kungsflygeln. Det blev ingen ordning och reda på nånting och till slut lyckades han blockera ställningen fullständigt.

Övriga tre svenska spelare förlorade. Inför morgondagens slutrond delas ledningen i A-turneringen av ett halvdussin spelare.