onsdag 8 mars 2017

Upplagt för fest på Kreta

Hersonissos i väntan på veteranernas ankomst. Foto: Wikimedia Commons

Bermuda har en speciell plats i schackhistorien men inte på grund av någon briljant insats vid brädena. Nej, då handlar det om det traditionella Bermudapartyt på schack-OS som infaller kvällen före en vilodag. Festandet började på Malta 1980 och för egen del var jag med på Bermudapartyt ett par gånger förra århundradet.

Det kom jag att tänka på när jag såg de preliminära startlistorna för veteranernas lag-VM i Hersonissos 24 april – 2 maj. Detta är alltså ett världsmästerskap men av alla anmälda lag är det bara ett enda som inte är från det europeiska schackförbundet ECU: Bermuda har ett lag i gruppen 50+. Kommer det laget till Kreta med partyidéer? Nja, tror inte det. Till att börja med finns det inte någon vilodag och för övrigt tar det väl åtminstone två vilodagar i sträck för att en veteran ska återhämta sig efter ett lyckat party. Det blir nog till att koncentrera sig på schackspelandet.

Det var skoj att spela schack i Cannes Open och med det nya humana spelschemat på Kreta fick jag stor lust att vara med även där. Nu vill jag spela nio partier och då blev det till att försöka skapa ett nytt lag eftersom de redan anmälda lagen hade fullt manskap. Det var inte lätt. Efter många nej var jag beredd att ge upp det projektet, men det löste sig till slut. Med två ungdomar i laget (de platsar inte bland mina kolleger i 65+) fick vi efteranmäla oss i gruppen 50+. Där har vi nu ett av de lägst rankade lagen. Vi heter inte The Swedish Underdogs utan det mera neutrala Sweden 2. Arrangören accepterade vår efteranmälan.

Det är 22 lag i respektive åldersgrupp. I laguppställningarna i gruppen 50+ finns arton stormästare med Alexander Chalifman, John Nunn och Rafael Vaganian i spetsen. Som förstabordsspelare kommer jag nog att få möta någon GM, åtminstone i första ronden. Det ska bli skoj, skit samma hur det går.

Jag har inte statistiken klar för mig men tror nog att Tyskland brukar ha flest deltagande lag i dessa sammanhang. Men inte den här gången. I de preliminära startlistorna har Tyskland tre lag i gruppen 50+ och två lag i gruppen 65+. Nu finns det emellertid ett förbund som slår den noteringen: Sverige har två lag i 50+ och fem lag i 65+. Känn på den, Sveriges Schackförbund! Danmark ställer upp med ett enda lag. Var är alla mina danska schackvänner? Håller ni på att samla inteckningar i Stugsittartiteln?

Jag ser verkligen fram mot dagarna på Creta Maris Resort. Det ska bli jätteskoj oberoende av om vårt lågrankade lag får en massa stryk. Förhoppningsvis ska en och annan motståndare tvingas slita för poängen. Hm, låt oss se, vad spelar Chalifman på 1.d4?