tisdag 2 maj 2017

Veteranernas lag-VM – rond 9

Svenska bronslaget i Hersonissos – från vänster: Dan Uddenfeldt, Gunnar Hedin, Nils-Åke Malmdin och Nisse Renman. Lagkaptenen Bengt Hammar kopplar av med pokalen. Foto: LG

Bronsmedaljmatchen i gruppen 65+ mellan Sveriges förstalag och Österrike blev en enahanda affär: när jag kom till den delen av spellokalen för en första titt stod det 3–0 till Sverige och Bengt Hammar stod på vinst i det återstående partiet. Nu lyckades österrikarna få med sig en halva men bronset gick till Sverige.

När hände det senast att ett svenskt lag kom på medaljplats i ett internationellt lagmästerskap? Det var Nils-Åke Malmdin som ställde frågan och här är hans gissning: andraplatsen vid schack-OS i Warszawa 1935. Vad säger schackhistorikerna? För egen del har jag inga krafter kvar att tänka efter. 

Andralaget tog ledningen mot Frankrike i ett mycket tidigt skede:

Jean-Luc Seret – Ingvar Carlsson
Nokiagambit
1.e4 e6 2.Sf3 d5 3.Sc3 Sf6 4.e5 Sfd7 5.d4 c5 6.dxc5 Lxc5



Och här kom en signal från fransmannens mobil. Ridå, 0-1. Men Frankrike vann matchen med 2,5–1,5 och erövrade silvermedaljerna. Sveriges andralag kom på 8:e plats.

Inte nog med att Ryssland vann guldet i den här gruppen, dessutom tog de hem samtliga bordspriser.

I gruppen 50+ segrade alltså Sankt Petersburg och där fanns lite svenskanknytning: Sergej Ivanov kom till prisutdelningen i sin Team Viking-kavaj. Här vann de båda svensklagen sina avslutande matcher och hamnade platsen över sina respektive rankningsplaceringar.

För tillfället finns det inte något internet på femstjärniga Kacke Palace, uppkallat efter min förre rumskamrat kackerlackan, så jag sitter på en restaurang vid strandpromenaden och skriver detta. Lusten börjar falna så det får bli mer om det här mästerskapet när jag kommer hem till mitt älskade Malmö.

Partierna genomspelbara
Resultatservice