måndag 28 augusti 2017

Allt har ett slut

Sven Wisløff Nilssen, alias Sjakkfantomet. Foto: Rebecca Lundqvist

Det finns olika drivkrafter för dem som bloggar. För en del är det en inkomstkälla, för de flesta är det en ideell syssla. För Sven Wisløff Nilssen, alias Sjakkfantomet, blev det terapi i skuggan av familjetragedier.

För en tid sedan bestämde sig Sven för att sluta med den blogg som han startade för tio år sedan och som han fyllde med analyser av schackspelare, partier och annat i schackvärlden. Det var inte dagliga inlägg men när de dök upp var de i regel omfattande och välformulerade. Jag har tidigare haft anledning att lyfta fram Sjakkfantomet i positiva ordalag och känner mig hedrad av att han nämner detta i avslutningen i sitt sista inlägg. Han öppnar också för möjligheten att det kan bli någon form av fortsättning längre fram. Utsikten till det känns hoppfull.

Jag kastade en blick i mitt arkiv, som ju finns längst ner i den oumbärliga högerspalten, och upptäckte att det var tioårsjubileum för den här bloggen den 12 juli. Det borde ju ha firats. I almanackan ser jag att jag den dagen fick mina första ordentliga läsglasögon. Tja, så kan man väl också fira i all anspråkslöshet.

Allt har ett slut och det kommer naturligtvis en dag när även denna blogg läggs ner. Den dagen är ännu inte här. Så länge lusten finns och jag orkar trycka ner tangenterna fortsätter ”Inte bara schack”.

* * * * *

CHANIA. Efter tre ronder är det åtta spelare i tätgruppen på 3 poäng. Björn Ahlander är med i förföljargruppen en halv poäng efter. Resultatservice.

* * * * *

Under ”Kommande turneringar” listar jag inte turneringar där det uteslutande spelas blixt eller snabbschack. Ett undantag från regeln: Ingemars Minne i Göteborg lördagen den 23 september där det blir sju ronder snabbschack.