måndag 23 oktober 2017

Menton Open – rond 2

Jag och Kaj Andersson på strandpromenaden i Menton. Foto: Christer Olesen

Tidskrift för Schack nr 1/2004 var mitt första nummer som TfS-redaktör. I innehållsförteckningen finns denna presentation av en artikel på sidan 36:
I ett gråmulet Malmö satt jag och läste e-brevet från Johan Hellsten. Han skrev något om en solig gångtur längs strandpromenaden i Menton på franska Rivieran. Han missade stormästarnormen med en halv poäng men kunde trösta sig med förstapriset. Och solskenet. Här berättar han mer.
Det har korats femton turneringsvinnare i Menton Open sedan starten 2000, och Johan är ende svensk i det gänget. Johan berättade bland annat om en promenad till Italien som faktiskt ligger på gångavstånd. Det tar emot att ta en bye för en sådan utflykt. Det är okej enligt reglerna men då blir det en nolla, inte en halva.

Nu är det jag som kopplar av på den strandpromenaden, men för mig blir det nio äventyr utan andra ambitioner än att ha skoj. I dagens rond fick jag slita hund för vinsten. Det var rondens näst sist avslutade parti.

Och morgondagen kan bli ett litet helvete mitt i ett annars humant spelschema. Det blir väckarklocka och dubbelrond. Rond 3 startar klockan 9.30 och då ska jag ha svart mot Jan Johansson. Det blir ett djävulskt kraftprov för en gammal nattmänniska. Men jag är inte den som rasar ihop efter ett par smockor. Med åldern har jag vanan inne.

Resultatservice