onsdag 21 februari 2018

Cannes Open – dag 3

Klarblå himmel över Cannes. Foto från mitt hotellfönster.

Något får mig att tro att Seneca har vettigare saker att säga än Ernst Rolf. Senecas ”Om livets korthet” var min lektyr under veteranernas lag-EM i Sibenik 2014 och det resulterade i en prestationsrankning på 2349. Den enda bok jag har med mig till Cannes är Olof Lagercrantz: ”Ekelöf, Proust och Conrad – Tre valfränder” och den orkar jag inte öppna. Jag har betat av fyllehistorierna och middagsbjudningarna kring Gunnar Ekelöf och hoppas på en bättre fortsättning. Regn förhöjer väl läslusten för de flesta men inte hos mig. Och mina teorianteckningar fyller mig med leda. I gårdagens förlustparti, som inte följde mina irrgångar bland öppningarnas träskmarker, gick jag fel med vit i fjärde draget och stod skitdåligt efter ett tiotal drag. Då hjälper ingen Rolf i världen och kristallkronorna mister sin glans.

I stället söker jag tröst från Bob Dylan och den mentale kvacksalvaren Ernst Rolf på Youtube. Jag sitter med mina ruttna ställningar och tänker på den klämtjäcke filosofen Rolf: ”Om än ställningen är svag, så sjung med välbehag: Ah-ah-ah-ah-ah-ah! Det blir bättre och bättre dag för dag.” Alltmedan sopbilarna gör sina turer här nedanför och mitt elotal rör sig mot nollpunkten med svindlande hastighet.

Nåväl, idag är det klarblå himmel över Cannes och temperaturen är tvåsiffrig. Det är lokala dimmbankar i skallen och jag hoppas på uppklarning endera dagen.

Max Wahlund ligger bäst till i svensklägret efter fyra ronder i B-gruppen med 3 poäng.