torsdag 22 februari 2018

Cannes Open – dag 4

Svenskmöte i rond 5: Christer Olesen mot Felix Nordström och remi. Foto: LG

MAX WAHLUND:
Ifjol deltog jag i Cannes Open för första gången efter att ha läst Lasses tips på bloggen om turneringen. Det blev den bästa turneringen någonsin för mig – tack Lasse! 50 procent i A-gruppen och en rankingprestation på 2350 över nio ronder är inte fy skam för en 21-lirare. 

I år är jag ingen 21-lirare längre. Gränsen för att få delta i A-gruppen är just 21, och min ranking är 2099, så det blev till att ta steget ner till B denna vecka.

En ”blessing in disguise” måste jag säga! Med mitt spel hittills hade jag nog gått lottlös i A-gruppen, men i B är folk inte lika kliniska och jag har sluppit ur ett antal säckar. Här till exempel, i fjärde ronden:

Ray Edwards – Max Wahlund 
Vit drar

Efter en misslyckad öppning har jag offrat pjäs mer av tvång än av fri vilja. Angreppet är inte så mycket att hurra för tyvärr. Tornbyte på e5 och Sc3-e2 håller ihop ställningen bra för vit.

Den distingerade brittiske gentlemannen på andra sidan brädet glömde dock byta tornen och efter 20.Sce2? Txe2! satt skon på andra foten, som engelsmännen säger. Thank you very much.

Mirakulöst har jag nu 5/6 och klar tätkänning.

Det är roligt med så många olika demografiska skikt representerade i schacket. Hittills har jag mött två skolbarn, två pensionärer, och två spelare i min egen ålder. Här i Cannes finns det också betydligt fler tjejer och damer av alla åldrar än vad jag är van att se vid brädena. Roligt.

Imponerande efternamn har spelarna också. Här finns Mästaren (Champion), Frälsaren (Salvador – en ung tjej för övrigt) och min största favorit: Ärkebiskopen (L’Archevêque).

I morgon sitter jag på bord tre. Min motståndare heter något så enkelt som Weill, men jag kallar honom Napoleon III eftersom han har ett ungefär lika imponerande skägg. Denne franske kejsare, brorson till sin mer kände namne, är bland annat berömd för att ha givit Paris dess raka esplanader (se upp för tornen i morgon!). Dock föll han till slut offer för järnkanslern Bismarcks expansionsplaner och blev avsatt 1870 efter ett förlorat fältslag. Jag kanske borde förbereda Preussiskt?


Napoleon III