fredag 20 april 2018

Veteranernas lag-EM – rond 7

Andralagets Christer Nilsson och Ulf Lundgren spelade remier med mersmak mot ryssarna. Foto: LG

Det är medaljvittring för Sveriges förstalag efter 2,5–1,5 mot Nørresundby. Vid ställningen 1,5-1,5 fick Bengt Hammar chansen att avsluta föreställningen:

Per Holst, Nørresundby – Bengt Hammar, Sverige
Vit drar

Vit har problem och de accentuerades med nästa drag.
45.Tg4? h5! 46.uppg.
Vits torn kan inte hjälpa löparen när den spikas med Te6, för om tornet behåller hotet mot springaren från h4, så har vi ju en silvergaffel på g2.

De två sista ronderna ska spelas vid en kolgruva där driften avslutades 1996. Om jag har förstått det hela rätt ska schackspelarna inte tvingas sitta med pannlampor nere i gruvgångarna. Där nånstans har alltså förstalaget chansen att gräva silver eller brons. Ingen räknar med att ryssarna släpper guldet ifrån sig. Förstalaget möter Finland i näst sista ronden.

Dagens hjältar i andralaget i matchen mot Ryssland var Ulf Lundgren och Christer Nilsson, som spelade remier mot GM Nikolaj Pusjkov respektive IM Alexander Lisenko. Vad gäller Ulf så hade han en stormästarskalp på gång – kolla här. För egen del fick jag inte chansen att spela mot Jurij Balasjov. Det hade kanske varit roligare att förlora mot honom, men nollan mot gruppens högst rankade spelare, Vladimir Zjelnin (elo 2458), gjorde inte heller särskilt ont. Det vittnar möjligen om en brist i min inställning. I den här ställningen kopplade jag in desperationen för tidigt:

Lars Grahn, Sverige II – Vladimir Zjelnin, Ryssland
Vit drar

Det visar sig att 17.Lc1 Lh6 18.cxd5 är okej, men då ska man ha sett att 18...cxd5 kan besvaras med 19.Sxd5! Dxd5 20.Se5, och det hade inte jag. I stället blev det ett kvalitetsoffer med fiske i grumligt vatten:
17.Sh4? Sxe3 18.Txe3 Txe3 19.Sxf5 gxf5 20.cxd5 Tae8 21.Lh3 c5 22.Lxf5 Dd8 23.Dg4 Sg6



Den springaren eliminerar allt motspel.
24.Sd1 T3e7 25.h4 Dxd5 26.h5 Te2 27.Sf2 Txb2 28.hxg6 hxg6 29.uppg.

Lyckligtvis resulterade förlusten mot ryssarna inte i spelförbud med frirond imorgon. Då väntar Karhut Finland för vår del.

På Dansk Skak Unions sajt länkar man gärna till den här bloggen – nu i samband med mina rapporter från Walbrzych – något som Sveriges Schackförbund nogsamt undviker på schack.se. Gärna använda mina vinklingar, men för allt i världen inte lämna en länk hit. Det är vad som gäller sedan tre fyra år tillbaka. Min schackjournalistiska verksamhet är mycket uppskattad hos DSU till skillnad från hos SSF. Jag förmodar att förbundsordförande Carl-Fredrik Johansson kommer till TePe/Sigemanturneringens invigning. Då ska jag passa på att fråga vad denna inställning beror på. Svaret kommer här på bloggen.

Resultatservice
Partier genomspelbara

* * * * *

Gasjimov Memorial i Shamkir – rond 2

Rond 2
Tejmur Radjabov – Rauf Mamedov remi 
Magnus Carlsen – David Navara remi 
Radoslaw Wojtaszek – Sjachrijar Mamedjarov remi 
Sergej Karjakin – Ding Liren remi 
Veselin Topalov – Anish Giri remi

Rond 3 (lördag klockan 13)
Anish Giri – Tejmur Radjabov 
Ding Liren – Veselin Topalov 
Sjachrijar Mamedjarov – Sergej Karjakin 
David Navara – Radoslaw Wojtaszek 
Rauf Mamedov – Magnus Carlsen

Genomspelbara partier